Föräldrar oroliga över ungas valborgsfylla
Oron för att ens barn ska råka illa ut på grund av alkohol ökar bland tonårsföräldrar, visar en undersökning från organisationen IQ. 58 procent av de tillfrågade föräldrarna uppger att de känner oro, motsvarande siffra ifjol var 48 procent.
Tittar man ännu längre tillbaka ser man att oron ökar varje år, samtidigt som konsumtionen hos unga går ner.
””
Befogad oro
Trenden är den samma för vuxna. Systembolagets delårsrapport tyder på att svenskarna dricker allt mindre, samtidigt visar flera undersökningar att svenskar får en allt mer avslappnad inställning till alkohol.
””
Men hos unga är trenden den motsatta. Flera undersökningar visar att alkoholdebuten sker allt senare och att mängden alkohol som konsumeras är allt mindre. Även ungas attityder till alkohol är mer restriktiva, tvärtemot den övriga befolkningens. Men föräldrarnas oro är trots allt inte obefogad, anser Magdalena Gerger.
””
Nya sätt
Det är allt färre föräldrar som köper ut till sina barn, i stället är det genom äldre syskon eller kompisar som unga får tag på alkohol. Samtidigt har försäljningen flyttat ut på sociala medier. På exempelvis Instagram finns konton där minderåriga utan svårigheter får tag på alkohol.
””
Dålig självinsikt
Enligt IQ:s undersökning tror åtta av tio tonårsföräldrar att det är vanligt att ungdomar dricker. Men endast nio procent tror att deras egna barn gör det.
Undersökningen visar också på regionala skillnader. 92 procent av tonårsföräldrarna i Uppsala län tror att unga under 18 år dricker under valborg. I Kronoberg tror bara 66 procent av föräldrarna att det stämmer.
TT