Annons
Nyheter

Hamnkonflikten drabbar Europahandeln

Den här gången kan hamnkonflikten slå mot Sveriges viktiga handel med övriga Europa. Tillverknings- och skogsindustrin liksom handeln är branscher som kan drabbas hårt när flödet av varor stoppas upp.(TT)
Publicerad 24 januari 2019

När hamnkonflikten är inne på sitt andra dygn är det ännu svårt att säga exakt vad konsekvenserna blir men oron bland många företagare är påtaglig.

Säsongsbundna produkter och färskvaror är sådant som typiskt sett är extra känsligt för störningar i transportkedjan, enligt Svensk Handel.

””
Annons

Påverkar Europahandel

Vid den förra hamnstrejken drabbades främst containertrafiken med långväga transporter till exempelvis Asien och Nordamerika. I och med att även industrihamnar och så kallade roro-terminaler, med trafik som rullas direkt av och på båtar, nu påverkas slår den här strejken annorlunda.

””

Då en majoritet av den svenska handeln sker med andra europeiska länder kan konsekvenserna därför bli mycket allvarliga, enligt honom.

Förutom handeln drabbas industrin - skogsindustrin, med transporter av pappersmassa, papper och virke, samt industri, som är beroende av flödet av komponenter till tillverkningen.

””

Strejken fortsätter

Facket säger att man snabbt vill tillbaka till förhandlingsbordet, och är besvikna att arbetsgivarparten föreslagit att ses i början av februari.

””

Fram tills dess avser förbundet att fortsätta strejka.

””

Arbetsgivaren kräver att hamnarbetarna avbryter strejken innan förhandlingarna återupptas.

””
””

Inga vinnare

En hamnstrejk innebär bland annat kostnader för företagen som inte kan sälja varor som planerat, merarbete för att planera om transporter, intäktsförluster för rederierna, extra kostnader för att hyra in lastbilar och chaufförer och kostnader för inhyrd personal.

””
Annons

Svensk Handel är bekymrad över hur konflikten påverkar förtroendet för hur svenska hamnar fungerar och att det kan innebära att fler transporter flyttas till andra europeiska hamnar vilket skulle öka långtradartrafiken till och från Sverige.

En följd av den förra strejken var att viss trafik flyttades från den specifika hamnen i Göteborg.

””

Johan Woxenius har svårt att se att någon part kan gå ut som vinnare ur konflikten.

””

Rättat: En tidigare version av textens faktaruta innehöll en felaktig formulering gällande vad som orsakat extra kostnader för företag.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons