Annons
Nyheter

Det saknas pedagogisk utredning

Allt fler av dem som söker sig till vuxenutbildningen efter att ha misslyckats på gymnasiet har någon form av inlärningssvårigheter. Många av dem saknar en pedagogisk utredning från skoltiden.
Nyheter • Publicerad 27 augusti 2014
Utbildningsfråga. Specialpedagog Elisabeth Olsson och kurator Agneta Danielsson på vuxenutbildningen kommer i kontakt med många vuxna som har misslyckats på gymnasiet.
Utbildningsfråga. Specialpedagog Elisabeth Olsson och kurator Agneta Danielsson på vuxenutbildningen kommer i kontakt med många vuxna som har misslyckats på gymnasiet.Foto: Foto: Annica Jönsson

Ett slutbetyg är i dag avgörande för att komma ut på arbetsmarknaden eller kunna påbörja högre studier. I Kristianstad saknade förra året tre av tio elever slutbetyg efter tre års studier. Och siffran var inte nämnvärt högre bland dem som avslutade studierna efter fem år. Det har Kristianstadsbladet tidigare rapporterat om. Men det finns hjälp att få som vuxen. På den kommunala vuxenutbildningen möter specialpedagogen Elisabeth Olsson och kuratorn Agneta Danielsson många av de elever som har misslyckats på gymnasiet. Och en allt större andel av dem har någon form av inlärningssvårigheter, berättar Elisabeth Olsson.

– Antalet elever med neuropsykiatriska funktionshinder, koncentrationshinder, dyslexi och dyskalkyli, det vill säga svårigheter med matematik, ökar för varje termin hos oss. Det är en missförstådd grupp och det är viktigt att de får veta att det finns hjälp att få även efter gymnasiet.

Annons

En tydlig våg

Halvvägs in på terminerna märker man på vuxenutbildningen en tydlig våg av elever som inte orkar med studierna. Många av dem har inlärningssvårigheter och klarar inte av tempot som är betydligt snabbare än på gymnasiet. Under vårterminen 2014 tog runt 70 elever kontakt med Elisabeth Olsson och Agneta Danielsson för att få hjälp.

– Samtidigt vet vi att det finns ett mörkertal som är minst lika stort, säger Agneta Danielsson.

Med rätt hjälp och stöd är chanserna ändå goda för dessa elever att klara av studierna, förklarar hon. Det få känner till är att hjälpen finns på vuxenutbildningen.

– I förordningen för vuxenutbildningen står att man ska ta hänsyn till elevens olika förutsättningar och ge stöd utifrån dessa, vilket vi i Resurscenter på vuxenutbildningen gör.

För att hitta rätt väg är en pedagogisk utredning viktig, vilket många av dessa elever saknar från gymnasiet. Här handlar det om att ta reda på vad som inte fungerar i studiesituationen och hitta sätt att komma förbi problemen. Det kan vara att använda olika hjälpprogram på dator och olika appar, möjlighet att få göra prov muntligt eller få förlängd studietid och att få ett intyg som ger förlängd provtid om man vill göra högskoleprovet. Tillsammans med lärare och elev tittar specialpedagog och kurator på hur man kan lotsa eleven mot ett godkänt slutbetyg.

Hela livssituationen

– Det handlar också om att titta på hur hela deras livssituation ser ut. Vi vägleder och hjälper eleven att hitta lösningar, säger Agneta Danielsson.

Att eleverna fångas upp och får rätt hjälp är viktigt, inte bara med tanke på individen, utan också ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, förklarar hon.

– De tappar självförtroende när de inte får ett arbete och skolan orkar de inte med. Då hamnar man lätt i en nedåtgående spiral som kan leda till att man tvingas till socialen, det kan bli läkarbesök, medicinering och så vidare.

Annons

En stor del av de elever som Elisabeth Olsson och Agneta Danielsson har kontakt med får sitt slutbetyg till slut.

– En av våra elever som har ADHD är nu färdig undersköterska och det är fantastiskt roligt att se, säger Elisabeth Olsson.

Tor Gasslander
Karolina Alfredsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons