Annons

Det måste bli lättare att kunna cykla till stans butiker

Vi måste lära oss att ta andra färdmedel för vår handel än bilen. Men vid mina cykelturer till Ica Maxi, Coop Härlöv och C4 Shopping samt stadskärnan konstaterar jag stora skillnader vad gäller framkomligheten.
Handla i Kristianstad • Publicerad 21 juli 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Du klarar att ta hem en hel del varor med din cykel och i gengäld får du motion för din hälsa, du gynnar klimatet och inte minst din ekonomi.
Du klarar att ta hem en hel del varor med din cykel och i gengäld får du motion för din hälsa, du gynnar klimatet och inte minst din ekonomi.Foto: Karin Grip /SvD/TT

Handlarna på Härlöv vill att bussen ska gå till sitt köpcentrum. Bra! Vi måste lära oss att ta andra färdmedel för vår handel än bilen. Nu är en avgörande tid om vi ska kunna få ner temperaturen på planeten och rädda vår jord från extrem hetta, översvämningar, stormar med mera.

Och då behövs förändringar nu både från oss själva och i politiken. Bilen, biffen, bostaden och börsen kan illustrera vad som behöver göras. Bilen står för att vi måste åka mer kollektivt eller cykla till våra jobb, fritidssysselsättningar men också för att handla. Biffen står för att vi måste äta mer vegetariskt och mindre kött medan bostaden står för energiminskningar mm och börsen för att t ex våra pensionsfonder måste sluta handla med värdepapper i oljeindustrin.

Annons

Men åter till handeln. Vid mina cykelturer till Ica Maxi, Coop Härlöv och C4 Shopping samt stadskärnan konstaterar jag stora skillnader vad gäller framkomligheten för cyklister. Ica Maxi är inte särskilt cykelvänligt vilket jag under flera år påpekat för ägaren Fredrik Rosengren.

”Jag vet att handeln och näringslivet har anammat signalerna från kunderna och aktivt arbetar med hållbarhetsfrågorna, men fortfarande bygger externhandeln på bilen som transportmedel.”

Kommer jag från rondellen måste jag efter cykelvägen korsa en bilväg och sedan ta mig igenom ett smalt hinder för att nå allt för få cykelställ en bra bit från huvudingången. Har jag en lådcykel kommer jag inte igenom hindret. Fredrik som sagt sig vilja ha förändring hänvisar till tomtägaren och ingenting händer. Det nya handelscentrumet i Härlöv når man på bra kommunala cykelvägar men när man närmar sig till exempel Stora Coop hänvisas man till cykling på bilparkeringen och får ställa sin cykel en bit ifrån affären.

På C4 Shopping fungerar det bäst med åtskilda cykelvägar fram till butikerna men cykelställ saknas vid samtliga tre huvudingångar till affärerna. I stadskärnan saknas cykelställ förutom vid Gallerian och resecentrum och man undrar var gymnasisterna ska ställa sina cyklar när Jansens gymnasium i höst flyttar in i H&Ms gamla lokaler.

Jag vet att handeln och näringslivet har anammat signalerna från kunderna och aktivt arbetar med hållbarhetsfrågorna, men fortfarande bygger externhandeln på bilen som transportmedel. Breda och lättillgängliga parkeringsplatser tillhandahålls gratis åt kunderna liksom laddstolpar medan de som cyklar för att handla behandlas styvmoderligt.

Fler och fler cyklar nu med hjälp av el som behöver ström och säkra parkeringar, många använder lådcyklar för att transportera såväl barn som varor. Och alla cyklister vill känna sig trygga och säkra och slippa behöva samsas med mängden bilar på parkeringsplatserna.

Så alla handlare! Skärp er och tänk också cykel! Fler kunder och medarbetare cyklar. Och du som konsument: tänk cykel när du ska handla. Du klarar att ta hem en hel del varor med din cykel och i gengäld får du motion för din hälsa, du gynnar klimatet och inte minst din ekonomi.

Jan Lindelöf, ordförande i Kristianstads FN-förening

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons