Annons

Absoluts försäljning ökar

Det går bra nu. I alla fall i vodkabranschen.
Åhus • Publicerad 8 februari 2018
Foto: FREDRIK PERSSON

Pernod Ricard, som är världens näst största vin-och spritproducent, ökade sin försäljning med 5,1 procent under de första sex månaderna av verksamhetsåret 2017–18, skriver företaget i ett pressmeddelande. Vinsten ökade därmed till 1,496 miljarder euro.

Absolut Vodkas försäljning ökade med 2 procent. Det är framförallt etablerade marknader som England och Tyskland som går bra. Men tillväxttakten syns också i nyare marknaderna som Kina, Sydkorea och Sydafrika. Sämre går det i USA, där företaget ser en negativ försäljningsutveckling.

Annons

– Jag är framför allt glad över att det går så bra på så många olika marknader, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company.

– Kina har tidigare varit en liten marknad för Absolut. Vi har främst funnits i Peking och Shanghai, men har nu hittat rätt väg till konsumenterna. På nyårsafton arrangerade vi en serie events i 100 kinesiska städer, vilket fick ett mycket positivt genomslag hos de yngre konsumenterna.

Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons