Absoluts försäljning ökar
Pernod Ricard, som är världens näst största vin-och spritproducent, ökade sin försäljning med 5,1 procent under de första sex månaderna av verksamhetsåret 2017–18, skriver företaget i ett pressmeddelande. Vinsten ökade därmed till 1,496 miljarder euro.
Absolut Vodkas försäljning ökade med 2 procent. Det är framförallt etablerade marknader som England och Tyskland som går bra. Men tillväxttakten syns också i nyare marknaderna som Kina, Sydkorea och Sydafrika. Sämre går det i USA, där företaget ser en negativ försäljningsutveckling.
– Jag är framför allt glad över att det går så bra på så många olika marknader, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company.
– Kina har tidigare varit en liten marknad för Absolut. Vi har främst funnits i Peking och Shanghai, men har nu hittat rätt väg till konsumenterna. På nyårsafton arrangerade vi en serie events i 100 kinesiska städer, vilket fick ett mycket positivt genomslag hos de yngre konsumenterna.