Annons

Alliansens urspårade lokaltrafik

Det har väl inte undgått någon att Skånetrafikens budget var uppe för beslut i kollektivtrafiknämnden häromveckan. Allianspartierna i Skåne har lagt hårda besparingskrav på all verksamhet inom regionen och även om Skånetrafiken fick ett ökat regionbidrag så krävs det stora besparingar och ökade intäkter för att få en budget i balans.
Kollektivtrafik • Publicerad 27 februari 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Öresundståg Järnvägsstationen i Hässleholm tåg järnväg skånetrafiken
Öresundståg Järnvägsstationen i Hässleholm tåg järnväg skånetrafiken

Resultatet lät inte vänta på sig och en lång lista med turer över hela Skåne låg på förslag att dras in. För Kristianstads kommuns del innebär det bland annat färre turer för SkåneExpressen 3 och linje 553, linjer som binder ihop östra Skåne och ger livsviktig kollektivtrafik för byarna söder om Kristianstad tätort samt linje 549, som S-föreningen i byarna redan uppmärksammat. Dessutom dras det in turer på de populära stadsbusslinjerna 1 och 2 och till exempel för stadsbussarna höjs till samma pris som stadsbusstrafiken i Malmö (utan att man är i närheten av samma utbud).

För den som läser kommentarerna på sociala medier är det framförallt en kommentar som återkommer på ett eller annat sätt, “De vill att vi ska åka kollektivt men höjer priserna och drar in turerna på landsbygden”. Men allianspartierna i Skåne är inte särskilt intresserade av att vi ska åka kollektivt, detta är ju ändå samma partier som vill bygga fler filer på E6:an mellan Malmö och Helsingborg, tvärtemot vad forskning och erfarenhet säger.

”Vi kan bara hoppas att de lokala allianspartierna sätter hårt mot hårt och ställer krav för att kommunens landsbygd ska få fortsätta leva...”
Annons

Inte nog med att ändringarna inte är förankrade med kommunerna, och uppenbarligen inte ens inom de egna partierna, Allianspartierna i Skåne öppnar upp för att kommunerna kan få vara med att medfinansiera kollektivtrafik. Hur stämmer det med det regionala trafikförsörjningsprogrammet som ligger till grund för vilken trafik Skånetrafiken ska erbjuda? Vi kan bara hoppas att de lokala allianspartierna sätter hårt mot hårt och ställer krav för att kommunens landsbygd ska få fortsätta leva, även för de som inte kan eller vill använda bilen.

Skånetrafiken är den mest välskötta förvaltningen inom Region Skåne och är den som levererar hållbara transportlösningar för framtiden, håller budget och dessutom ofta lämnar tillbaka pengar till regionens gemensamma kassa tack vare att vi skåningar reser mer och mer kollektivt. Men den trenden verkar brytas nu. Hårda besparingar ger minskat utbud, hårdare dragkamp mellan stad och landsbygd, östra och västra Skåne men också mellan de som väljer bort kollektivtrafiken till förmån för bilen och de som inte vill eller kan göra det valet, till exempel ungdomar och äldre. Även ambitionen att de med rätt till färdtjänst ska åka mer i den allmänna kollektivtrafiken kommer på skam.

”Skånetrafiken har ett mål med all sin verksamhet, “Kollektivtrafik i världsklass”. Det hade kunnat bli så om Alliansen i Skåne hade satsat på det klimatsmarta hållbara resandet ...”

Skånetrafiken har ett mål med all sin verksamhet, “Kollektivtrafik i världsklass”. Det hade kunnat bli så om Alliansen i Skåne hade satsat på det klimatsmarta hållbara resandet men så kommer det inte bli. Försämrat utbud, investeringar som inte blir av och mindre pengar till tågunderhåll är framtiden de kommande fyra åren. Alliansens låter den skånska kollektivtrafiken spåra ur.

Styrelsen

Miljöpartiet de gröna i Kristianstads kommun

Annons
Annons
Annons
Annons