Fria ord

Mest bara bluff och trixande

Fria ord Artikeln publicerades

Miljöskäl för bensinskattehöjningar - bara bluff och lögn! Det kan kanske låta hårt att beskylla de ledande politikerna för att bluffa. Men det är faktiskt precis vad de gör när de påstår att de vill höja bensinskatten av miljöskäl. Miljöargumenten är bara ett kamouflage för att få in nya skattemiljarder.

Fundera på följande fyra argument:

ºBensinskatterna går inte till miljösatsningar. Miljöskatterna är inte specialdestinerade, utan de går bara in i budgeten. Många människor har sagt att de är beredda att betala miljöavgifter om pengarna används till miljöförbättrande åtgärder. Men så är inte fallet.

ºHöjd bensinskatt leder inte till mindre bilkörning. Det har finansdepartementets egna utredare flera gånger redan konstaterat. Vi kör bil i Sverige därför att vi behöver det, inte för att det är så billigt. Undersökningar från tidigare bensinskattehöjningar visar att vi fortsätter köra lika mycket. Däremot ökar skatteinkomsterna till staten. Detta vet alla politiker. Vad är det för positivt för miljön med detta?

ºKoldioxidskatten är helt olika i olika sektorer. Högst beskattning är det per kilo koldioxid just från vägtrafiken. Industri, elproduktion, sjöfart, flyg, lantbruk och så vidare betalar mycket mindre skatt eller ingen alls. Men det är exakt likadan koldioxid som släpps ut från alla källorna. All koldioxid har samma effekt i atmosfären. Ska man ha skatt på koldioxid borde den vara densamma på alla källor. Men i stället för att införa koldioxidskatt på andra områden så höjer politikerna skatten på bensin ännu mer.

ºFrån FN:s klimatpanel (IPCC) finns det rekommendationer om hur hög skatt på koldioxidutsläpp som behövs i framtiden för att vi skall klara de klimatmål som är uppställda. Fram till år 2020 rekommenderar IPCC cirka 40 öre/kg. Sveriges koldioxidskatt på bilism är redan i dag över 1,50 kr/kg, för att inte tala om straffskatten på en dieselbil som släpper ut 20-30 procent mindre koldioxid/km än en bensindriven bil i samma klass och modell. Något matematiskt geni har räknat ut att brytpunkten ligger vid 2 500 mil/år, då är det förmånligare att köra en dieselbil, eftersom dieselskatten är eller var 35 procent billigare än vanlig 95-oktanig bensin, och då har utredaren kommit fram till ett omräkningstal på 3,1, vilket innebär att man lägger på 310 procent på grundskatten. Exempelvis 1 000 kr x 310 procent= 3 100kr. Var i ligger logiken i denna ekvation, hjärnsläpp eller?

Nästa gång IPCC skall ha sammanträde lär det bli på något lyxhotell på Bali. Tror ni att toppolitikerna och experterna kommer åka tåg dit och bo på ekologisk camping?

Men här i Sverige skall ensamma mamman i Slite i sin gamla Opel Kadett få ännu högre bensinskatt och magrare hushållskassa. Tänk på detta när ni nästa gång hör någon skenhelig politiker tala om höjd bensinskatt för miljöns skull! Bedrägligt vill jag påstå.