GM säljer Saab till Spyker

Näringsliv Artikeln publicerades

GM säljer Saab till Spyker Cars, bekräftar GM i ett pressmeddelande. "Dagens tillkännagivande är stora nyheter för Saabs anställda", säger GM:s vice vd John Smith.

Enligt GM ska Spyker Cars bilda ett nytt bolag, Saab Spyker Automobiles.

Den svenska regeringen ska nu granska affären för att sedan avgöra om man står för garantin till Europeiska investeringsbanken. Enligt GM kan affären vara genomförd i mitten av februari om allt går enligt planerna.

På presskonferensen i Rosenbad var det glada miner hos näringsminister Maud Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund:

- Det här är resultatet av ett långt och mödosamt arbete, säger Olofsson.

- Det har varit stora våndor och de anställda har kämpat en kamp mellan hopp och förtvivlan.

Enligt Olofsson har regeringen arbetat aktivt och konsekvent med regionen och GM.

- Vi gav ett tidigt besked: Vi är inte beredda att köpa en bilfabrik. Om Saab skulle ha en framtid skulle det vara med privat ägare med en affärsplan och ett villkor var även att GM måste ta ansvar för processen.

Maud Olofsson konstaterar att vägen inte varit "annat än lång och krokig".

- Men från vår sida har Saab haft högsta prioritet.

Det nya bolaget garanteras ett lån på runt fyra miljarder kronor. Maud Olofsson betonar att det inte är ett driftsstöd utan pengarna ska gå till olika projekt.

- Det ska leda till att Saab kan ta fram fordon som är grönare och miljövänligare.

Lånet på fyra miljarder kronor ska betalas ut under en tvåårsperiod. Det spaltas upp i åtta&tstr;nio utbetalningar för olika projekt, som kommer att kontrolleras löpande.

Hela affären ska också godkännas av EU-kommissionen och Europeiska investeringsbanken. Men de indikationer som regeringen fått tyder på att allt ska kunna vara klart om två till tre veckor.

Enligt Maud Olofsson gav regeringen KPMG och Riksgälden uppdraget att göra en "konservativ bedömning av kreditgarantierna" både när det gäller affärsplaner och en stabil ekonomisk grund.

Riksgälden ska sedan kontrollera att man gör det man lovar och att de projekt som utvecklas med lånegarantin sker i Sverige.

- Nu återstår den stora utmaningen att vända trenden och ta fram bilar som kunderna vill ha, sade hon.

Enligt Olofsson kan Saab inte få några ytterligare pengar från staten till exempel från undsättningslånen.

- Nej här slår man i taket, sade hon.

Olofsson anser inte att det finns någon risk för skattebetalarnas pengar slösas bort.

- Vi har försäkrat oss om att det finns säkerheter, sade hon.