Ola Nilsson klar för Scirocco Cup

Sport Artikeln publicerades

Här är ett av Sveriges hetaste racinglöfte just nu. Ola Nilsson, 22, har som ende svensk skrivit kontrakt med tyska Volkswagen och kommer köra Scirocco Cup 2010.

I början av året hoppades racingtalangen från Hässleholm på att få köra Porsche 2010. Men i stället dök något ännu hetare upp.

För ett par veckor sedan blev han, som en av ett 20-tal juniorer, inbjuden till en uttagning i Tyskland. Målet: Att få ett kontrakt med Volkswagen och få köra Scirocco Cup 2010.

– Dom var väldigt hemliga där nere med resultat och så. Man fick egentligen inte reda på någonting. Dom tittade på hur man använde bilen och framför allt gällde det att inte göra några misstag, säger Ola Nilsson till Kristianstadsbladet.

Men Ola Nilsson imponerade så pass mycket att han blev erbjuden ett kontrakt. Och i torsdags natt kom han hem från den första testkörningen med den nya bilen.

– Den här går mycket snabbare än allt jag är van vid tidigare. Dessutom har jag kört bakhjulsdrivet innan, medan den här nya är framhjulsdriven. Man får ändra körstil en del och det blir nog en inlärningsperiod i början, säger Ola.
För Ola Nilsson, som vann Ginetta Cup 2009, var dock inte valet att byta till Scirocco Cup helt enkelt. Mycket hängde på att få ihop den ekonomiska biten.

– Efter testerna i torsdags tog vi det definitiva beslutet. Allting är löst med sponsorer och partners så nu går vi in i den här satsningen.

Scirocco Cup 2010 är en supportklass till den populära DTM-serien – där bland andra Mattias Ekström håller till – och inleds nästa helg. Uppmärksamheten från media och sponsorer är betydligt större än vad Ola Nilsson är van vid.

– Det är en enorm skillnad. Eftersom vi tävlar ihop med DTM kommer våra race tv-sändas i upp till 75 länder. Och på tävlingarna brukar det dessutom vara mellan 70 000–150 000 åskådare. Något sånt har jag inte varit i närheten av tidigare, säger Ola Nilsson.

Det är ett par hack uppåt i din karriär med andra ord?

– Ja, det här är ett antal steg vassare.

Vad kan en sådan här chans betyda på längre sikt?

– Det finns ett sådant enormt kontaktnät på den här typen av tävlingar som man kan bygga vidare på med tiden. Sen vet man ju inte hur det blir till nästa säsong, det finns så otroligt många vägar att gå.
Nästa helg är det premiär på Hockenheimring. Därefter väntar ytterligare fem tävlingar i Tyskland och en i England. Och även om Ola Nilsson ser de första loppen som en inlärningsperiod hoppas han därefter kunna vara med och slåss om pallplatser.

– Jag är nöjd med hur testerna gick och det är ju alltid en liten fingervisning. Man vill ju vara med i toppen och slåss, men jag ska se till att göra bra lopp och ta bilen i mål, det är det som är det viktiga, säger han.