På drift med Alx Danielsson

Motor Artikeln publicerades

I vanliga fall försöker racingesset Alx Danielsson ta snabbaste vägen genom en kurva. Den här gången handlar det bara om stil.

Han har kört Formel 1-bil och monstertruckar. Men aldrig tidigare provat på drifting.

– Jag försöker lära mig bilen. Jag försöker egentligen lära mig allting.

Racingstjärnan och affischnamnet Alx Danielsson deltar i Bivarödsdriften, och han bjuder Kristianstadsbladets reporter på en omtumlande åktur.

På tvären.



Motorn mullrarigång. Funktionären höjer flaggan. Och genast bär det i väg.

G-krafterna pressar överkroppen bakåt. Sedan framåt. En hastig rattvridning och bilen gliiiider i sidled på asfalten.

In i nästa kurva. Bakaxeln kastas nu tvärt åt andra hållet och däcken skriker om nåd.

Full fart ut ur kurvan och in i nästa. Fortfarande i sidled.

– Det är fin en gräns mellan att bilen ska snurra eller gå rakt fram. Alla spakar och pedaler samtidigt, det är det som är tekniken, säger Alx Danielsson – halvt på skämt, halvt på allvar.

Drifting handlar om att åka snyggt på sladd. Farten är inte oviktig, men det är inte säkert att den som kör fortast vinner.

Domarna bedömer även förarens linje genom banan, hur brett bilen sladdar och publikens ovationer.



– Att köra driftingär väldigt utvecklande. Allt som jag kan köra gör mig egentligen till en bättre racingförare. Alla racingförare älskar att köra bil och nu får jag göra det som alla egentligen vill – våldsköra, säger Alx Danielsson

Även om konkurrenternas Volvo 245:or och Ford Sierror står sig slätt mot Alx Danielssons och Team PBZ:s Chevrolet Camaro, så är förutsättningarna långt ifrån optimala.

Bilen tillhör egentligen rallyföraren Per Eriksson och Alx, blott 166 centimeter lång, tvingas fylla ut förarstolen med cellplast och en presenning för att nå till pedalerna.



29-årige Alx Danielssonspåddes ett tag bli nästa svenske Formel 1-förare. Och än har han inte gett upp drömmen.

Men för att nå dit behöver han knyta till sig fler sponsorer, en Formel 1-satsning skulle kosta mellan 10 och 100 miljoner kronor om året.

Så drifting är inte bara på kul – det kan också vara ett sätt för Alx Danielsson att närma sig drömmen. Även om det är långt från Bivaröd till Monte Carlo.

– För att nå dit måste jag ha lite stolpe in. Jag måste också ha råd att ta nästa steg.