Han jobbar i racerfart för att hinna med

Hässleholm Artikeln publicerades

I en verkstad i Vinslöv pågår arbetet för fullt med att ta fram en extrem rallybil samtidigt som delar till en formel 1-bil från 1973 ska skeppas iväg till Monaco. För sportvagnskonsulten Kristian Somogyi är det bråda dagar.

Från utsidan ser det ut som vilken bilverkstad som helst. Inuti är det något helt annat. Kristian Somogyi startade sin firma för fem år sedan med inriktning på racing- och driftingbilar.

– Det är svårt att komma in i de lite större racingklasserna, det är så slutna kretsar. Man behöver göra ett jobb så att andra får se, säger Kristian Somogyi.

Den där första klienten var ingen mindre än racingstjärnan Alx Danielsson.

– Efter det fick vi göra uppdrag från halva startfältet i JTCC. De ändrade regelverket i fjol så att de fick åka med kompositdelar och det gör stor skillnad i vikten, säger han.
För tillfället arbetar han med att göra reservdelar till en formel 1-bil från 1973. Av modellen, March 731, finns bara tre exemplar kvar i världen och prislappen ligger på runt tre miljoner kronor. Delarna ska snart skeppas i väg till Monaco för ett historiskt F1-lopp med Peter "Poker" Wallenberg bakom ratten.

– Han har kört Carrera cup, men han har aldrig kört en F1-bil, berättar Somogyi.

I nästa andetag säger han:

– Den väger bara 500 kilo men går långt över 300 kilometer i timmen. Bland dem som fanns med i startlistan 1973 var det inte många som var med -74 om man säger så.
I verkstaden står också en klassisk rallybil, Ford Escort Cosworth, som en privatperson vill göra om till "världens extremaste". Och ett par steg bort står skalet till Alx Danielssons kommande driftingbil.

För utbildade flygmekanikern Kristian Somogyi har bilintresset alltid funnits där. Det är bara det att de radiostyrda bilarna med förbränningsmotorer har tagit några steg till.

– Det är kreativiteten och att få designa som lockar med det här. Jag brinner ju för motorsporten.

Företaget har två anställda som snart ska bli tre. Inom kort ska ytterligare lokaler tas i anspråk för firman på framfart.

I framtiden hoppas han nämligen kunna expandera ytterligare och bredda inriktningen.

– Jag funderar på en skadeverkstad för exklusivare sportbilar. Sen är det ett tyskt företag som är intresserade av att köpa delar härifrån och ett danskt som ska bli återförsäljare. Det har varit lite trögare tider, men nu börjar det vända.