Bilköpare väljer klimatvärstingar
Bromölla ligger nära jumboplatsen när det gäller nyinköpta personbilars klimatpåverkan. Bara i 16 kommuner i Sverige är nya bilars bidrag till växthuseffekten större.
I genomsnitt släpper nya bilar ut 150 gram koldioxid per kilometer. I Bromölla är den siffran 166. Båda dessa siffror gäller 2008 och har minskat sedan mätningen året innan. Det visar Konsumentverket, Vägverket och Naturvårdsverket i "Index över nya bilars klimatpåverkan". Av statistiken framgår att riksgenomsnittet för utsläpp från nyregistrerade bilar 2007 var 181 gram koldioxid per kilometer och i Bromölla 188.
– Klimatfrågans stora genomslag, EU:s krav på biltillverkarna och nya skatteregler i Sverige har bidragit till köp av mer bränslesnåla bilar och bilar som kan drivas med förnybara drivmedel, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet, i ett pressmeddelande.Den nya bilparken i Bro-mölla hamnar på plats 274 i en jämförelse mellan landets 290 kommuner. Förstaplatsen har bilköparna i Trollhättan med 131 gram. I Burlöv, som hamnar på sistaplatsen, släpper nya bilar i genomsnitt ut 183 gram koldioxid per kilometer.
Statistiken visar också att Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark. Koldioxidutsläppen från nya bilar ligger högst bland medlemsländerna. EU har ett mål om att utsläppen från personbilar år 2012 ska vara högst 120 gram per kilometer.
– Den ökande andelen miljöbilar bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan, och bensin- och dieselbilarna blir allt bränslesnålare.
– Vi ligger fortfarande högt jämfört med övriga Europa, men det går åt rätt håll, kommenterar Carl Magnus Berglund, som är utredare på Konsumentverket.