Fredrik och Olles företag räddar Vasaskeppet – och bygger broar till E22
Det är oundvikligt att Fredrik Andersson, vd och marknadschef för Hjalmarssons och försäljningschef Olle Åkerblad stannar till vid en mindre och lite oansenlig stålkonstruktion i en av hallarna på bolagets cirka 30 000 kvadratmeter stora område i Sölve. Det är ett kölstöd som har satt företaget på världskartan, eftersom det är Vasaskeppet i Stockholm som ska vila på den. Genom bland annat Hjalmarssons insats ska fartyget räddas från att ”sjunka” en andra gång.
För Fredrik Andersson och hans medarbetare är projektet med Vasaskeppet hedrande. Det är stor prestige att bli uttagen för att hjälpa till att säkra denna klenod, som besöks av omkring två miljoner turister årligen och omsätter omkring 250 miljoner konor i biljettintäkter, konstaterar han. Men i vardagen pågår mycket annat arbete som sysselsätter de cirka 100 anställda, och en viktig komponent är de broar som företaget är i färd med att bygga för olika typer av vägprojekt.
Om några månader är det dags för nästa broarbete på E22 och i Hjalmarssons hall C ligger en av de långa stålbalkar som ska vara del av detta brobygge.
– Den är till projektet med bron över Helge å, vid Kristianstad, som rör den västergående bron. Vi levererar fyra huvudbalkar, som är cirka 33 meter vardera, säger Olle Åkerblad.
De bilister som passerar det pågående brobygget får göra det i en sänkt hastighet, 50 kilometer i timmen. Den andra delen av bron ska bytas först 2026, eftersom det gäller att kunna ha en del av E22 öppen för trafik. Det är ungefär en handfull av företagets anställda, av de cirka 20 som jobbar med produktionen, som är inblandade i arbetet med de stora stålbalkarna.
– Vi har haft väldigt många stora jobb. Detta är ett medelstort jobb för oss, motsvarande det i Ronneby, säger Olle Åkerblad, och påpekar att de ligger väl till i schemat.
Det svetsas på en av de stora balkarna när tidningen passerar förbi. En maskin sågar i en annan stålkonstruktion och ljudet skär igenom hallen. Men snart tystnar det, eftersom det är dags för frukost.
– All vår produktion görs i Sölvesborg och sedan levererar vi ut den till olika platser i landet. Vi brukar säga att vi sammansvetsar Sverige. Vi försöker handla nära och handlar gärna svenskt. Det är det som är vårt mål, säger Fredrik Andersson.
Det krävs specialtransporter för att frakta så stora stålbalkar som bland annat görs till bron vid E22 i Kristianstad. De lyfts upp i en transport i hallen och då är balkarna sammansatta två och två för att ge stadga.
– Sedan är det tre-fyra följebilar och transportbil som är med, säger Olle Åkerblad.
Han berättar att jobben som rör infrastruktur har ökat och att det just nu händer mycket i samhället som rör vägar och kommunikationer.
– Det är mycket från 50- och 60-talet som måste uppdateras, säger han.
Företaget har varit med och tillverkat en gång- och cykelbro vid Mörrum. På plats i en av produktionshallarna låg 40 meter långa balkar till en gång och cykelbro som ska gå över Höje å i Lund. Målning och blästring av balkarna sköter för övrigt en underentreprenör som finns på plats i bolagets lokaler.
Fredrik Andersson påpekar att det finns en hel del anställda med utländsk bakgrund som hjälper till i produktionen. Det tycker han är fantastiskt och betonar att de gör ett mycket bra jobb. För det kan vara svårt att få tag på personal med rätt kompetens för att utföra licenssvetsning och de har konkurrens om personal från andra företag lokalt. Exempelvis gör bolaget Stål och Rörmontage i Norje motsvarande arbeten som Hjalmarssons och de har bland annat medverkat till att bygga den nya Söderströmsbron vid Slussen i Stockholm.
– Vi är kollegor i branschen och de har sitt affärsområde och vi har vårt, säger Fredrik Andersson.
”Vi brukar säga att vi sammansvetsar Sverige.”Fredrik Andersson, vd, Hjalmarssons
Olle Åkerblad poängterar att de båda företagen inte tar arbetskraft från varandra, utan försöker lösa behoven av nyanställningar på andra sätt.
– Men när det är kapacitetsbrist kan man samarbeta, säger han.
Hjalmarsson har en stor bredd i sin verksamhet och är inblandat i många olika projekt.
– Vi gör allt, från det lilla räcket till en stor bro, säger Fredrik Andersson, som också berättar att deras affärsområde industriservice är med och jobbar vid alla större underhållsstopp bland större industrier, som Södra och vid olika värmeverk.
– Vi åker ut till hela landet, från mars till oktober, och gör allt mekaniskt och underhåll, säger han.
Däremot är bolaget inte med i någon större utsträckning på bostadsmarknaden. Det har varit positivt trots det rådande ekonomiska läget inom den sektorn.
– Vi har inte känt av lågkonjunkturen, för industrin tuggar på, säger Olle Åkerblad.
Tillbaka till den hörna i den stora produktionshallen där en botten till ett kölstöd till Vasaskeppet ligger. Det är skymt av de betydligt större stålkonstruktioner som görs till kommande brobyggen och det tar lite tid innan Fredrik Andersson hittar den. Han var tidigare projektchef för Vasa-bygget, men har nu anställt en projektledare som är ansvarig för det. Totalt är det 27 kölstöd med tillhörande armar som ska byggas till det detta anrika skepp.
– Det är väldigt roligt att få vara med, men också ansvarsfullt. Det är ett annorlunda projekt, eftersom det är så komplext, säger han.
Det här är Hjalmarssons
Hjalmarssons är ett familjeföretag i Sölvesborg som grundades 1985. Här finns drygt 100 anställda.
På en anläggning i Sölve finns huvudkontor, produktionshallar och utrymmen för bland annat vvs-service. Området är på cirka 30 000 kvadratmeter.
Bolagets har kompetens inom flera affärsområden: stålkonstruktion och byggsmide, industrirör, licenssvets, vvs, industriservice och skärande bearbetning.
Det finns även filial i Ljungby, som hanterar mindre serier och produktion.
Källa: Hjalmarssons