Hälsoringen är beredda
– I grunden är konkurrens positivt. Det får oss att förbättra och vara på tårna, säger Gunilla Shelley, vd på Hälsoringen vård och affärsområdeschef primärvård på Neron som Hälsoringen är en del av.
Hälsoringens svar på den nya uppkomlingen är den nya verksamhetschefen i Bromölla.
– Vi har sedan maj en ny verksamhetschef, Hidajeta Jusupovic, som har en hel del förbättringsförslag.
Hon är full av entusiasm och har god erfarenhet av primärvård. Hon är dessutom välkänd i vården och i Bromölla då hon är Bromöllabo.
Allt har inte fungerat
Enligt Gunilla Shelley är de medvetna om att det funnits vissa delar som inte fungerat som de önskat.
– Det är tillgängligheten som är det primära. Kunderna vill ha tillgång till vårdcentralen och på den punkten finns det lite att göra i Bromölla.
Finns det utrymme för två vårdcentraler i Bromölla?
– Tittar man på underlaget, nej. Med den erfarenheten jag har blir det för mycket med två vårdcentraler. Man måste ha kundunderlaget så det kan möjligtvis kännas lite trångt.
Personalen kostar
Hälsoringen har i dag 9 400 listade patienter, eller kunder som Gunilla Shelley väljer att kalla dem.
Att prata om 3 000 listade som Fredrik Mogren gör är lågt menar Shelley.
– Det får stå för honom hur han räknar. 3 000 är på gränsen för att dra en verksamhet. Det är personalen som kostar framför allt. Vi skulle inte ha varit nöjda med 3 000 listade.
Hur känns det att Fredrik Mogren som var anställd hos er nu startar konkurerande verksamhet?
– Jag vet inte om jag har lust att kommentera det, säger Gunilla Shelley.