Här förbereds årets rockfestival
Det är en tidig vårdag och de gröna fälten är tysta och tomma. Inte en kvarglömd ölburk, inte en barack, inte en affish - ingenting påminner om den rockfestival som belägrar fälten under två dagar i juni.
Men på höger sida om vägen finns en skylt på vilken det står ”festivalkansli”. På skylten finns en hand som pekar åt höger och vi svänger in på gården.
Det som för bara några veckor sedan var motell har blivit festivalkansli. Sweden Rock AB har tagit över arrangemanget av festivalen och även motellet och restaurangen som ska vara öppen i samband med festivalen. Motellet är numera kontor. Fem personer arbetar heltid med förberedelser inför festivalen. Så här i slutet av mars råder lugnet före stormen.
–I maj är vi ett tiotal personer på kansliet. Det är då det verkligen drar igång, säger Ingolf Persson.
Men de har full sysselsättning i stort sett hela året. Efter varje festival tar de paus under sommaren, men redan första september börjar arbetet igen.
–Till en början är det mest utvärdering tillsammans med polisen och kommunen. Sedan börjar vi blicka mot nästa festival och bokar artister, berättar Ingolf Persson.
En stor del av arbetet idag består av planering och marknadsföring.
–Jag har precis startat upp biljettförsäljning i Tyskland, berättar Johanna Persson, som också arbetar på kansliet.
Sweden Rock säljer även biljetter i England och i resten av Scandinavien.
–Nu får vi väldigt mycket frågor om boende. Folk ringer hela tiden och frågar, säger hon. Boendet är ett av de stora problemen som ska lösas. Rockfestivalens publik är runt 30 år och de har krav på att boendet ska var ordnat. Vissa inkvarteras i Ronneby och det finns även planer på att leta boendealternativ i Kristianstad.
Dessutom är det mycket jobb med att planera för de cirka 1000 personer som ska jobba under festivalen.
Men trots att sommaren fortfarande känns avlägsen för de flesta av oss har festivalarbetarna inga problem med att hålla ångan uppe.
–Jag tycker att det pirrar nu, säger Johanna Persson.
Än är det en lång väg kvar av förberedelser. Och allt det roliga ligger framför. Veckorna före festivalen flyttar medarbetarna bokstavligt talat in i kansliet.
Och sedan är allting över på ett par dagar.
–Visst blir det tomt efteråt. Och varje år tänker de flesta att aldrig mer en festival. Men när sommaren går mot sitt slut kommer suget tillbaka. Man vet ju hur roligt det är, säger Ingolf Persson.
pernilla.fagerstrom
@kristianstadsbladet.se