GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Heavy metal och robust grafik

Båda har textil som inspiration, men deras uttrycksmedel är olika och tygfattiga. Margareta Bergils gör grafiska tryck medan Martti Risku använder tung metall.
Martti Risku berättar att detta verk gjordes för en utställning i Tyskland.
Martti Risku berättar att detta verk gjordes för en utställning i Tyskland.
Foto: 
Skåne. Margareta Bergils visar grafik med inspiration från skånska bonader och indisk textil.Foto: Johanna Wallin
Skåne. Margareta Bergils visar grafik med inspiration från skånska bonader och indisk textil.Foto: Johanna Wallin
Foto: Johanna Wallin

Inget är gjort av textil eller tyg. Ändå finns det blinkningar åt det hållet. Strax innanför ingången till Industrimuseet får Martti Risku hjälp med att hänga upp två stora konstverk i järn. På ett av dem syns en säkerhetsnål och på det andra en synål och tråd.

– Min mamma var sömmerska så jag har växt upp med nål och tråd.

Margareta Bergils grund är än mer textil. Det var länge hennes område, men när hon gick konstskolan i Kristianstad hittade hon andra uttryckssätt. Det finns dock en textil grund i hennes grafiska verk. Några av motiven skjutsar betraktaren tillbaka i tiden och ut i världen.

– Jag har alltid tittat mycket på textil. Jag inspireras av gamla skånska bonader och indiska textilier, säger Margareta Bergils.

– Jag trycker många gånger och har mycket färg. Ofta sätter jag ihop flera bilder till en helhet.

Margareta Bergils grafiska verk står utställda längs väggarna i väntan på att hängas upp. Mitt i Indus-trimuseets utställningshall finns Martti Riskus tunga konst. Det mesta är gjort av järn, ibland i kombination med sten, men det finns även inslag av mässing och silver.

– Jag började som lärling på Ostindiefararen. Jag var arbetslös och råkade se att de sökte elever för bult- och spiksmide. April 2000 var den första gång jag höll i hammaren, säger han och berättar att han gjorde sitt gesällprov 2004 och nu väntar han på att få sitt mästarprov godkänt.

Han anser att hans verk passar bra in i den gamla industrilokalen och att de passar bra tillsammans med Margareta Bergils grafik. Där får han medhåll från sin utställningskollega.

– Bådas verk är robusta, så det blir ett bra möte, säger hon.

Läs mer