Läsning med medalj i sikte

Nu är de nära sitt mål. Eleverna i årskurs två på Näsums skola har snart läst böcker i 1 000 minuter var. Belöningen blir varsin medalj på fredag.
Bromölla • Publicerad 13 december 2007
Slutspurt. Magda Stjärnstrand fyller i den sista biten på pappersormen. På fredag har tvåorna på Näsums skola läst 1 000 minuter var. Bilder Tommy Svensson
Slutspurt. Magda Stjärnstrand fyller i den sista biten på pappersormen. På fredag har tvåorna på Näsums skola läst 1 000 minuter var. Bilder Tommy SvenssonFoto: 
Katarina Nilsson lyssnar på Erla Jacobsson. Filip Frimodig i bakgrunden.
Katarina Nilsson lyssnar på Erla Jacobsson. Filip Frimodig i bakgrunden.Foto: 
Det fanns många böcker att välja bland.
Det fanns många böcker att välja bland.Foto: 

De 17 barnen i årskurs två började läsa för tio veckor sedan. 20 minuters läsning om dagen har det blivit. På fredag har de läst 1 000 minuter var och blir då medlemmar i 1 000-minuters klubben. Syftet är att barnen ska utveckla sin läsning på ett roligt sätt.

– Det stora är att barnen får flyt i läsningen och att de får läsa med en kompis, säger läraren Katarina Nilsson.

Varje skoldag börjar med att någon av lärarna läser högt ur en bok. Denna morgon har barnen hört ett stycke ur Cornelia Funkes bok "Spökjägarna och den förhäxade byn". När tidningen kommer på besök är det dags för eleverna att läsa själva eller för varandra. Simon Paulin lyssnar när Ice Hamrin läser ur en bok som heter "Varulven ylar." Efter fem minuter är det Simons tur att läsa för Ice. På 20 minuter hinner de läsa och prata om bilderna i tre av deckarböckerna.

Hur mycket hinner man läsa på 1 000 minuter?

– Det beror på hur snabb man är och vilka böcker man läser, säger Simon Paulin.

Hur många har du hunnit läsa?

– Jag har läst så många att jag inte kommer ihåg det.

Magda Stjärnstrand läser också en deckarbok. Hon förklarar vad det är som gör deckarna så bra.

– Det är mycket bilder. Och så är de spännande.

För att inlärningen ska bli en del av vardagen har eleverna fått i uppgift att ta med sig en bok hem varje vecka. Något som varit roligt för både barnen och föräldrarna.

– Det är viktigt att föräldrarna blir engagerade. De har också uppskattat läsningen, säger Katarina Nilsson. För varje dag har eleverna färglagt delar av en pappersorm som de klistrat upp längs väggarna i klassrummet. Varje minuts läsning har blivit en färgruta på ormen. På fredag fylls den sista rutan i och barnen får varsin medalj som det står 1 000 minuter på.

– Vi kommer att ha en mini-Nobelfest när vi delar ut medaljerna, säger läraren Susanne Dahlberg.

I och med utdelningen avslutas projektet. Men inte läslusten.

– Vi kommer att fortsätta läsa 20 minuter varje dag. Det har verkligen varit uppskattat, säger Susanne Dahlberg.

Peter Sjöberg

044185500

peter.sjoberg@kristianstadsbladet.se

a 1 000 minuter

Näsums skola har sökt och fått ett bidrag från Bromölla kommun för läsprojektet. Pengarna har gått till böcker men också till en dagsutflykt till Naturskolan i Ynde. Projektet har varit unikt för årskurs två, men läsning är i fokus på hela skolan.

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.