Prima på nätet
När väl konceptet med ”Handla enkelt” var klart, se artikel intill, återstod inte så mycket mer än marknadsföring. Men det mesta gav sig själv. Idag har Prima 500 fasta kunder, vilket motsvarar fem procent av affärens kundkrets. Upptagningsområdet sträcker sig från Mörrum, via Olofström eller Sölvesborg, förbi Bromölla till Fjälkinge och Arkelstorp.
–Det är främst barnfamiljer som handlar via nätet, berättar Primas Thomas Andersson. Om du sitter hemma och fyller i din inköpslista via Primas hemsida får du maten levererad på det klockslag du önskar dagen därpå. Om du beställer innan klockan tio på förmiddagen kan du få varorna levererade samma dag.
Det är främst Malin Olsson som sysslar med Internetbutiken. Varje morgon går hon in och ser vilka beställningar som kommit in. Runt 50 i veckan, varje beställning ligger på ungefär 1000 kronor. Avgiften för att handla på nätet och få varorna hemkörda är 75 kronor. 50 kronor om du vill hämta dina färdigplockade kassar i förbutiken. Malin Olsson plockar så fram listan med dina önskade varor, tar en kundvagn och börjar fylla den.
–Det går ganska snabbt, jag har jobbat här länge och vet var varorna finns, säger hon.
På Primas Internetbutik finns ungefär 12000 varor, samma som i butiken. Det är endast vissa varor inom special som inte kommer med på nätet.
–Det kändes viktigt att inte begränsa sortimentet, då hade det varit svårt att få kunder, tror Thomas Andersson.
Det ska gå lika lätt att få lufttorkad italiensk skinka som vanlig svensk kokt medwurst. Om tre år tror olika inom handeln att Internetaffärerna kan komma att motsvara fem procent av butikernas totala omsättning. Det skulle betyda upp till tio miljarder kronor i Sverige.
–Skulle vi komma upp i otroliga tio procent, skissar Thomas Andersson, har vi ju fortfarande merparten av kunderna på plats i butik.
Han lämnar inte Prima, det är ju basnäringen. Faktiskt förutsättningen för Internetavdelningen.
–Vi borgar med vårt namn och goda rykte på nätet. Folk vet vad Prima är och hade vi inte haft samma kvalitet på varorna som vi har i butiken hade vi inte blivit långlivade på nätet. Thomas Andersson vill också poängtera att Prima inte registrerar kundernas inköp.
–Vi vill inte medverka till att den typen av information utnyttjas av någon, säger han bestämt.
asa.carlsson
@kristianstadsbladet.se