Annons

Cykling är inte en gullig fritidssyssla, kommunen

Vi är trötta på inaktiviteten och vi säger nu detta: Att om inte Kristianstads kommun nu tar krafttag om cyklingen så är det att likställa med att ge upp.
Klimatarbete • Publicerad 10 maj 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Cykling är, med gång och kollektivtrafik, nyckeln till att minska mycket av utsläppen.
Cykling är, med gång och kollektivtrafik, nyckeln till att minska mycket av utsläppen.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Cykling är, med gång och kollektivtrafik, nyckeln till att minska mycket av utsläppen från Kristianstads kommuns största utsläppskälla – privatbilen. Vi ser dock en bekymmersam brist på utförande av viktiga åtgärder, såsom cykelplanen.

Kristianstads kommun har antagit en gedigen trafikplan 2019. Här finns många goda målsättningar som ger förhoppningar. Men en sak är dröm och en annan är verklighet.

Annons

Utförandet av trafikplanen vilar i händerna på våra beslutsfattare, på förvaltningar och i nämnder.

Nu har det gått två år sedan trafikplanen antogs.

Man har en åtgärdslista med prioriteringar. I trafikplanen utses behovet av en Åtgärdsplan för cykling (U8) och den prioriteras högst (A). Det är lätt att förstå, för som trafikplanen själv berättar, så är cykelinnehållet inte beskrivit detaljerat nog. Kostnaden för åtgärdsplanen beräknas vara 500 000 kronor – småpengar i trafiksammanhang.

Naturskyddsföreningen i Kristianstad och Bromölla har frågat tekniska förvaltningen om varför man inte redan utfört cykelplanen, eftersom den står med i åtgärdsprogrammet för miljömålen. Det var ju ambitionen att en sådan skulle vara klar år 2020. Och detta ansågs kunna utföras inom den befintliga budgetramen för verksamheten, alltså utan extra anslag.

”Nu är cykelplanen satt till att skapas först 2023. Orsaken till detta förklarades med att man behöver göra klart andra saker. Men tid har man haft. Tid har gått.”

Tekniska förvaltningen berättar att man anser sig ha bakat in den i trafikplanen och därmed ha uppfyllt målet. Detta stämmer inte då det fortfarande saknas just det som trafikplanen begär av en Åtgärdsplan för cykling (U8). Dessutom berättar de att budgetanslagen styr.

Men det är förvaltningen själv som kom med det nedsågade budgetförslaget till tekniska nämnden.

Nu är cykelplanen satt till att skapas först 2023. Orsaken till detta förklarades med att man behöver göra klart andra saker.

Men tid har man haft. Tid har gått.

I det stora hela är vi besvikna över att cykling inte tas på allvar av Kristianstads kommun. Att man skjuter upp ett grundläggande arbete år efter år.

Om det är så billigt att utföra en åtgärdsplan varför inte fixa den? – Varför hävda att man har gjort den, för att sedan hävda att man inte har råd?

Annons

Sitter förvaltningen fast i ett gammaldags biltänkande? Och varför har tekniska nämnden accepterat förvaltningens nedsågade budgetförslag?...

Cykling är inte en gullig fritidssyssla för folk som inte har råd med bil. Fördelarna gentemot bilen är överväldigande. Cykling är ett eget trafikslag, ett effektivt transportsätt och en inkomst för samhället - i motsats till biltrafik som orsakar stora följdkostnader. Men det behövs många mil säkra, separerade, enhetliga och sammanbindande cykelvägar för att Kristianstad ska bli en bra cykelkommun.

Vi är trötta på inaktiviteten och vi säger nu detta: Att om inte Kristianstads kommun nu tar krafttag om cyklingen, så är det att likställa med att ge upp klimatarbetet. Det är en av de mest kostnadseffektiva klimatsatsningar som finns och det kan inte vänta längre.

Rune Stenholm Jakobsen, för Naturskyddsföreningen i Kristianstad och Bromölla

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons