Annons

En busslinje räddar inte ett förlegat område

Utökade bussförbindelser till Härlöv är ett mycket dåligt förslag, även om man klätt in det i miljöargument. Området bygger på arkitektoniskt förlegade idéer från 1960-talets bilsamhälle. En busslinje fixar inte detta.
Härlövshandeln • Publicerad 22 juli 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Trots alla åtgärder som förbättrar för bilens framkomlighet är trafiken fortfarande så tung att verksamheterna lider.”
”Trots alla åtgärder som förbättrar för bilens framkomlighet är trafiken fortfarande så tung att verksamheterna lider.”Foto: Lasse Ottosson

I Kristianstadsbladet kräver handlare i Handelsområde Väst bättre bussförbindelser till Härlöv.

Detta efter åratal av lobbyarbete för att få kommuninvånarna att betala för ökad biltrafik till området, något som man också framgångsrikt lyckats med. En tillfällig vägstump för 1,8 miljoner som ingen begriper och nu aktuell utbyggnad av ett fyrfiligt bildike rakt genom området för långt över 20 miljoner skattepengar. Trots alla åtgärder som förbättrar för bilens framkomlighet är trafiken fortfarande så tung att verksamheterna lider.

Handlare i Handelsområde Väst efterlyser bättre bussförbindelser till Härlöv.
Handlare i Handelsområde Väst efterlyser bättre bussförbindelser till Härlöv.Foto: Tommy Svensson
Annons

Nu vill man alltså ha stadsbussar till området, även denna gång något som det offentliga ska betala så att handlarna kan få fler kunder. Utökade bussförbindelser till Härlöv är ett mycket dåligt, förslag även om man klätt in det i miljöargument, anledningen är ytterst enkel. Hela handelsområdet är trasigt eftersom det från början endast är konstruerat för bilburna besökare och det är inte möjligt att laga med en busslinje.

Härlöv är långt ifrån den miljö gångtrafikanter vill vistas i. Biltrafiken är tung med nedsmutsning, buller och farliga konfliktpunkter för oskyddade trafikanter. Affärerna är så långt ifrån varandra att man utan kikare inte kan känna igen sin egen mor om hon stod utanför affären bredvid. Gångvägen från Jula och Coop är mer än dubbelt så lång som fågelvägen emellan. Området är ett asteroidbälte av arkitektoniskt skräp som bygger på förlegade idéer från 1960-talets bilsamhälle. En busslinje fixar inte dessa grundläggande fel och även bussar fastnar i den tunga trafiken.

”Affärerna är så långt ifrån varandra att man utan kikare inte kan känna igen sin egen mor om hon stod utanför affären bredvid.”

Ett radikalt förslag till Handelsområde Väst är att förtäta området på befintlig yta. Gör området trevligt att vistas i genom att bygga målpunkter på de generösa ytorna för bilparkering som ändå aldrig är fulla. Ordna gena och trygga gång- och cykelvägar till området där de oskyddade trafikanterna inte ständigt är satta på undantag. Arbeta med kommunen för att flytta genomfartstrafiken från området.

Med korta avstånd, mänsklig skala och färre bilar blir det trevligt att befinna sig mellan butikerna som gångtrafikant.

Både Kristianstad City och C4 Shopping har lyckats med miljöer där folk vill vistas utan bil. Genom att ta bort parkeringsplatser minskar man biltrafiken och ökar områdets attraktivitet rejält för alla andra. Studera handeln vid kassorna så är det uppenbart att majoriteten inte handlar 45 tums tv-apparater, utan det är korv, glass och en bärkasse med pinaler som kommer ut från området. Till det behövs absolut inte bil.

Vill Handelsområde Väst ha busstrafik till sitt område under nuvarande premisser kan de själv bekosta en busslinje istället för att än en gång skicka notan till skattebetalarna. Om det är en sådan vinstaffär med fler kunder bör kalkylen vara lätt att räkna hem.

Tomas Stanislawski, Linderöd

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons