Att resenärer kastas av tåget på grund av trasiga mobiler är inte vanligt

Kollektivtrafik Artikeln publicerades
Antalet kunder som gått över till Skånetrafikens app stiger stadigt.
Antalet kunder som gått över till Skånetrafikens app stiger stadigt.

Stort tack för dina relevanta synpunkter, Gunvor Johansson Mannsdorff. Låt mig sedan berätta att just trafikinformation och punktlighet är två områden vi verkligen fokuserar på, svarar Skånetrafikens chef för försäljningsutveckling Kevin Brandt-Leander

Roligt är att punktligheten för de skånska tågen ökade rejält under 2019 jämfört med 2018. Detta trots att fler skåningar än någonsin att resa med tåg under 2019.

Av Skånes samtliga Pågatåg kom över 95 procent av tågen fram i tid, medan nästan 91 procent av Öresundstågen kom i tid. Därmed ligger såväl Pågatågen som Öresundstågen över rikssnittet på 94,6 procent för kortdistanståg – som till exempel Pågatågen – och 89,7 procent för medeldistanståg – som till exempel Öresundstågen.

Detta enligt Trafikverkets nationella statistik där ett tåg som ankommer inom fem minuter från annonserad tid räknas som punktligt.

Jag är glad att höra att du laddat ner vår app. Risken att du ska kastas av våra tåg för att din mobil laddat ur skulle jag i stort sett kalla obefintlig.

Jag är glad att höra att du laddat ner vår app. Risken att du ska kastas av våra tåg för att din mobil laddat ur skulle jag i stort sett kalla obefintlig. Framförallt om du även har ett kvitto som visar att du köpt en biljett. Skulle du mot all förmodan få en så kallad kontrollavgift kan du alltid höra av dig till oss och förklara situationen. I dag använder drygt hälften av våra kunder appen och att antalet stiger stadigt. Att resenärer kastas av tåget på grund av trasiga mobiler är inte vanligt.

Orsaken till de olika biljettpriserna i de olika automaterna beror precis som du säger på att vi under en övergångsperiod har kvar några av de gamla automaterna parallellt med de nya automaterna – allt för att skapa en så smidig övergång som möjligt. Under januari och februari kommer vi dock att plocka ner samtliga gamla automater och då är det givetvis samma pris överallt.

Du är välkommen att höra av dig till oss om du känner att du vill ha tillbaka de pengar som du betalat extra.

Kevin Brandt-Leander

Enhetschef försäljningsutveckling på Skånetrafiken

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.