Banken ger ”Svarte Petter” till våra äldre
På så sätt får kunderna i stället bära riskerna. Som ett exempel kan nämnas bank-ID. Systemet påstås vara ”idiotsäkert”. Men i realiteten stämmer det inte. Det inträffar ju flertalet bedrägerier med förtvivlade brottsoffer som följd.
Inget säkerhetssystem är säkrare än dess svagaste länk. Bank-ID är ju inte enbart något datatekniskt. Det skall ju hanteras av människor och det är där den svagaste länken finns. Den består främst av äldre personer. De tror andra om gott. Dessutom händer det att deras tidigare goda tankeförmåga på grund av ålder har minskats. Vilket kan innebära att de har svårt för att göra snabba korrekta riskbedömningar.
”Att då på ett kort ögonblick bli frånlurade sina kanske sista besparingar kan innebära svåra tragedier.”
Detta utnyttjas av hänsynslösa bedragare. De förmår en av våra sköraste grupper att lämna ut uppgifter samt utföra dataåtgärder, som slutar med att bankkonton töms. Att kalla sådant för ”idiotsäkert” system är för mig felaktigt. Därför att ett säkerhetssystem innefattar en helhet och inte bara något datortekniskt.
När svensk television visar intervjuer med äldre personer, som på grund av bedrägerier fått sina bankkonton tömda gör det ont i mig. Dessa stackars åldringar har oftast under många slitsamma år gjort rätt för sig. Att då på ett kort ögonblick bli frånlurade sina kanske sista besparingar kan innebära svåra tragedier. Det är dags att bankerna tänker om och skapar bättre system än nuvarande bank-ID. Men tänk då på att ett system även skall hanteras av äldre godtrogna människor. Som är värda att under sina sista år få ett bättre liv än att bli tragiska brottsoffer.
Klas-Håkan Petersson, Hässleholm