GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Christer: ”Skånetrafikens nya priser gör att fler snart väljer bilen”

Trafik var en röd tråd denna morgon. Bland annat Skånetrafikens nya biljettsystem väcker frågor. Den 15 december går ju det klassiska Jojo-kortet i graven.
Jourhavande reporter • Publicerad 18 oktober 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den 15 december skrotas det klassiska Jojo-kortet
Den 15 december skrotas det klassiska Jojo-kortetFoto: Tom Wall

Christer i Vä läste torsdagens artikel om Skånetrafikens nya biljettsystem och reagerar.

– Jag förstår inte hur de tänker, säger han.

Han är mycket kritisk till hur mycket dyrare det kommer att bli för honom att ta bussen nu.

– Men Jojo-kortet kostade en resa från Vä till stan 22:50 och det nya priset blir 27 kronor. Vill jag dessutom åka vidare till Åhus får jag betala extra för det. Innan ingick resorna inom stan i priset så nu blir det en rejäl höjning till 54 kronor, säger han.

Han tycker även att det är dåligt att man inte kan betala med bankkort på bussarna om man, som han, stängt av blipp-funktionen av säkerhetsskäl.

– Vidare kan man bara ladda det nya kortet med en enda typ av resa. Vill man åka någonstans spontant så måste man köpa den biljetten separat. Det kommer alltså att kosta extra att vara spontan. Med de nya priserna och det nya systemet kommer fler snart att välja bilen. Är det det de vill?

Ann–Kristin på Kavrövägen i Åhus undrar vad Hyresgästföreningen hur tänkte när de satte upp ett väghinder där.

– Det låter något fruktansvärt när bilarna tvingas köra över det och man är rädd att de ska bli skadade, säger hon.

Hindret förhindra busskörning, men någon sådan existerar inte, enligt henne.

– Här bor mest äldre och det är dessutom en parkering på platsen. Vem kan köra fort på en parkering? Här har aldrig varit några busskörare.

Signaturen ”Cyklist” ringer sedan. Hon cyklar ofta i korsningen Kanalgatan/Lasarettsboulevarden och oroar sig över det nya, låga trästaketet som satts bredvid cykelbanan.

– De som gjort det har tänkt helt tokigt. Nu är passagen så smal att det inte går att väja för någon och där är mycket fotgängare och cyklister som trängs om utrymmet, säger hon och befarar att platsen nu kommer att bli olycksdrabbad, särskilt om det är halt.

– Om de är rädda om gräset kunde de ju breddat med några extra plattor istället. Som det är nu vågar man inte cykla där.

Slutligen har Klasse en åsikt om högskolans rektor Håkan Pihls önskan om att flytta verksamheten in till centrum.

– Varför vill han det egentligen? Där finns ju inte alls de möjligheterna att bygga ut som det finns utanför stan. I Linköping ligger högskolan utan för centrum och inte har stan gått under för det.

Kristina WihlborgSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.