Dags för ett modernt konserthus i Kristianstad
I samband med att Kristianstads kommun byggde ut det gamla konserthusets foajé och döpte om det till Kulturkvarteret gjordes en satsning som tyvärr inte motsvarar dagens behov. Det tillkom inte en enda kvadratcentimeter scenyta eller en enda publikplats, men väl en trevlig foajé med restaurang.
Söndagen 22 oktober var vi många som fick ta del av ett förstklassigt framförande av Carl Orffs sångcykel Carmina Burana i Heliga Trefaldighetskyrkan. Detta får oss att rikta ett stort tack till Kristianstads Orkesterförening/Christianstad Symfoniker, Christianstads Motettkör, Kristianstads kommunala Musikskola, Allhelgonakyrkans kör i Lund samt Malmö Sinfonietta.
Tyvärr blev upplevelsen solkad av att vi som kom cirka en kvart innan fick hålla till godo med en plats i sidoskeppet med ryggen mot artisterna, men det var även de som inte fick en sittplats. Ställde man sig upp kunde man få en skymt av solisterna i bästa fall.
Heliga Trefaldighetskyrkan är vacker och ett ypperligt andaktsrum men tyvärr inte en bra konsertlokal. Dessutom kan man förundras över att Svenska Kyrkan upplåter lokalen till denna sångcykel som hyllar dryckenskap och skörlevnad, visserligen i ett 1200-talspespektiv, men ändå.
Det är nog många med mig som hellre hade avnjutit detta framförande i en konsertsal med plats för uppemot tusen besökare, en scen som hade rymt två körer och orkester.
En större scen och salong gynnar inte bara musiken utan även teater och dans. Flera städer kombinerar detta med konferensverksamhet, något som Kristianstad också skulle vara betjänt av.
Kristianstad är ju trots allt regionens huvudstad och borde inte bara kunna presentera regionens kulturliv utan också vara en samlingspunkt för hela Skåne.
Stefan Edenborg
Anita Zieme
Konsertbesökare