Annons

De skyller på varandra om Åhusbussen

I stället för att avveckla en busslinje bör man utöka och förbättra linjerna. Det borde både kommunen och Skånetrafiken verka för.
Buss 551 • Publicerad 27 februari 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Gör det enkelt för besökande att ta sig till hotell och evenemangsstrand i Åhus.
Gör det enkelt för besökande att ta sig till hotell och evenemangsstrand i Åhus.Foto: 

Skånetrafikens Fredrik Schell har i en insändare i Kristianstadsbladet den 22 februari redogjort för Skånetrafikens synpunkter för en ny linje 552 mellan Kristianstad och Åhus.

Schell fortsätter att tala om problematik och otydlighet med dagens linjesträckning. Vi hänvisar till vårt förslag i vår tidigare insändare (införd i KB torsdag 18 februari) hur detta på ett enkelt sätt kan lösas. Vad grundar Skånetrafiken sitt resonemang på?

Annons

Han talar också om att nuvarande linjesträckning innebär en omväg och hur han ser en bättre möjlighet att resa inom Åhus med den föreslagna sträckningen. Räknas inte områdena södra och östra Täppet till centralorten Åhus? Det kan väl inte vara en omväg att låta så många människor som möjligt ta del av kollektivtrafiken? Schell påpekar också det bristande resandeunderlaget på nuvarande linje via Åhusbryggan. Vad grundas detta på? Boende utmed linjen vet att det är fler resenärer per dag.

Skånetrafikens enda anledning tycks vara att få en kortare restid mellan Kristianstad och Åhus. Även indragning av hållplatser utmed väg 118 tyder på det.

I insändaren skriver Schell: ”men även sett till kommunens önskemål om var, hur de vill att busstrafiken ska köra.”

Kommunalrådet Peter Johansson uttalade sig i en artikel på KB:s webbsida den 2 februari enligt följande: ”Vi är väldigt glada. När vi inledde diskussionen med Skånetrafiken ville de ta bort alla hållplatser inne i Åhus och bara köra längs väg 118. De ville bara behålla 551 på Glashyttan och Köpmannagatan”.

Vidare tycker Peter Johansson det är en bonus att få linje 552. En verklig bonus hade varit att bussen från Kristianstad kör Täppetleden-Fädriften-Glashyttan och att återresan körs via Hamnleden-Ellegatan-Stubbagatan-Kolonivägen-Täppetleden. Inga nya hållplatser behövs i detta fall på Fädriften eller i korsningen Fädriften-Kolonivägen.

Kommunen verkar tydligen för en nedläggning av en fungerande linje och ska dessutom lägga ut 8 miljoner av kommuninnevånarnas skattemedel för etablering av helt nya hållplatser. Detta är både märkligt och anmärkningsvärt.

Skånetrafiken och kommunen skyller på varandra. Om det är som kommunalrådet säger, frågar vi oss om Skånetrafiken har till vana att ”hota” kommuner med indragna linjer för att få sin vilja igenom?

Vi missunnar inte befolkningen i området Fädriften- Täppetleden en bra möjlighet att åka kollektivt, men i stället för att avveckla en linje bör man utöka och förbättra linjerna. Det borde både kommunen och Skånetrafiken verka för.

Vi hänvisar till Skånetrafikens ansvar, där det inte framgår att transporterna ska gå snabbaste eller kortaste vägen.

Behåll därför linjesträckningen via Stubbagatan – Kolonivägen som ett av ”benen” på kommande linje 552 för att få en någotsånär optimal ”linjetrafik inom Åhus och även enkelt för besökande att ta sig till hotell och evenemangsstrand.

Annons

Sven och Carin Bergqvist

Gert och Gunnel Nilsson

Ann Björklund

Daisy Appelgren

Anders Börjesson och Camilla Hentzel

Ingela Österlund

Annons
Annons
Annons
Annons