”En mobbad elev är en för mycket, en kränkt elev är en för mycket”
I över fyra decennier har jag på olika sätt arbetat mot mobbning och kränkning i skolans värld.
Det är vanligtvis inte föräldrar och elever vid skolor där allt fungerar som det skall, som tar kontakt med mig.
Det är föräldrar och elever i djup förtvivlan.
Det är lovvärt Nicklas Martinsson att du, som du skriver: ”Jobbar aktivt för att minska de ekonomiska klyftorna i samhället”.
Men det räcker inte, att jag talar om det för den elev som här och nu mobbas och kränks, eller för den elevens vårdnadshavare, som i sin desperation kontaktar mig.
Dessutom, avsett var du vill lägga huvudansvaret för att elever mobbas och kränks i skolan, så gäller, att Sveriges riksdag har antagit en lag (6 kap. skollagen) som säger, att det är skolpersonalens absoluta skyldighet, under ledning av rektor och i förlängningen skolors huvudmän, att arbeta främjande, förebyggande och vid behov akut, mot all kränkning.
Det betyder nolltolerans!
Mobbning kan definieras som upprepade kränkningar.
Enligt Skolverket är cirka 7–8 procent av skol- elever i Sverige mobbade. Det motsvarar i detta ögonblick drygt 50 000 elever! En mobbad elev är en för mycket! En kränkt elev är en för mycket! Det är aldrig den mobbades och kränktes fel att mobbning och kränkning sker. Aldrig!
Det är på den nivån, här och nu, som jag personligen lägger min ribba.