GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Entreprenörer drabbas hårt av de många stölderna

Utan maskinentreprenörer kan inte samhället heller byggas. Men branschen är hårt drabbad av stölder, stölder av maskiner, GPS:er, teknisk utrustning och handverktyg. Gång på gång. Det är dags att vända trenden innan problemet eskalerar.
Utsatt bransch • Publicerad 23 oktober 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En av tre maskinentreprenörer har utsatts för stöld.
En av tre maskinentreprenörer har utsatts för stöld.
Foto: Axel Öberg / SvD / TT

Drivmedelsstölder har länge varit den mest förekommande stölden från maskinentreprenörer. Den genomsnittliga stölden under ett år av pandemi ligger på 81 922 kr, en lägre nivå än vanligt då det inte stals särskilt många maskiner under det gångna pandemiåret, enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörernas stöldrapport som släppts i veckan.

Diesel stjäls, maskiner stjäls, GPS:er, annan teknisk utrustning och handverktyg stjäls. Gång på gång.

Siffrorna visar att en av tre maskinentreprenörer har utsatts för stöld.

Och det är inte givet att stölderna polisanmäls. Kostnaderna för det extraarbete som krävs för att dels en polisanmälan, dels säkerställa och sammanställa försäkringsbolagens behov av underlag, upplevs ofta som övermäktigt.

När maskinentreprenören är ute på uppdrag väljer många att bara tanka upp den mängd drivmedel de tror de kommer att använda under dagen och sedan låta tanklocket vara olåst. Anledningen? Det kostar så mycket mer att reparera en sönderborrad och uppbruten tank än att riskera de få antal liter diesel som lämnas kvar över natten. Skillnaden mellan att ta in maskinen på reparation och att fylla på med ny diesel på morgonen efter och fortsätta arbetet direkt är stor. Våra medlemsföretag är problemlösare. De borde kunna förvänta sig mer av vårt samhälle.

”Dessa stölder nu riskerar att eskalera i takt med att priserna för drivmedel fortsätter uppåt kommer viktiga samhällsuppdrag att påverkas, försenas och i värsta fall utebli.”

För våra medlemmar är även samhällsbyggare. Utan maskinentreprenörer blir inga bostäder byggda, ingen räls lagd, inga vindsnurror uppställda, ingen malm bruten, inga avlopp dragna. När dessa stölder nu riskerar att eskalera i takt med att priserna för drivmedel fortsätter uppåt kommer viktiga samhällsuppdrag att påverkas, försenas och i värsta fall utebli.

Vi ser fyra områden som kraftigt skulle minska stölderna och därigenom säkra samhällsuppdraget:

1. Att alla maskinentreprenörer anmäler alla stölder, oavsett situation. Polisen behöver korrekt statistik för att kunna prioritera.

2. Att polisen redan idag allokerar om sina resurser och sätter större fokus på förebyggande verksamhet av dessa typer av stölder. Mörkertalet är dessvärre stort.

3. Att våra medlemsföretags beställare höjer säkerhetsarbetet på större arbetsplatser. Det är rimligt att arbetet kan fortgå utan onödiga avbrott.

4. Att Tullverket får ökade befogenheter att göra stickprovskontroller på utgående trafik. Även om de stulna drivmedlen stannar i Sverige stannar inte stulna maskiner.

Vi på Maskinentreprenörerna är gärna med och bidrar till dessa förändringar.

Lars Hemmingsson, Branschchef Maskinentreprenörerna.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.