Annons

Fälth Simonsson skämtar bort viktiga frågor

Replik till insändare 12 april av Annelie Fälth Simonsson, ledamot för SD i barn- och utbildningsnämnden.
Språkval i skolan • Publicerad 19 april 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Tyska som modersmål förekommer i åtta länder på två kontinenter och Sverige har naturliga och nära kontakter med Tyskland.
Tyska som modersmål förekommer i åtta länder på två kontinenter och Sverige har naturliga och nära kontakter med Tyskland.Foto: Pär Fredin/TT

Jag beklagar ifall jag tagit Annelie Fälth Simonsson (AFS) tidigare insändare på allvar. Att syftet verkligen var att skriva om en sak och samtidigt mena något annat är inte brukligt i min värld.

Nu kan jag i alla fall begripa varför AFS upplever sig missförstådd vid direkt citering. Att AFS bortförklarar sin ”dissning” av tyska och spanska som ”skämtsamt” visar att hon inte inser det ansvar som det innebär att representera väljarna i barn- och utbildningsnämnden.

Annons

Jag är däremot inte förvånad över att AFS duckar SKYLDIGHETEN att ge varje elev oavsett skola en undervisning av god och likvärdig kvalité och hoppas verkligen att det aldrig blir hennes ansvar.

AFS skriver att hon aldrig påstått att franskan är ett viktigare språk i samma mening som hon nu hävdar att både franska och spanska är världsspråk till skillnad från ”tyskan”.

Det verkar inte som att AFS behärskar sitt modersmål ”svenska” så pass väl att hon inser att hon återigen gjorde precis en sådan värdering av språk och det i samma mening som hon påstod sig att inte göra det? Någon rad tidigare bortförklarade AFS en tidigare nedvärdering som ett skämt. Driver AFS medvetet med läsaren igen?

”Man kan fundera över om Annelie Fälth Simonsson allvarligt menar att människor endast klarar av att hålla ett språk levande? Utifrån den tesen torde i så fall all språkundervisning vara bortkastad.”

På en lista över världens mest talade språk från 2010 låg franska på plats 18 och tyska på plats 11. Tyska som modersmål förekommer i åtta länder på två kontinenter och Sverige har naturliga och nära kontakter med Tyskland både vad gäller näringsliv och turism.

I en tidigare replik skrev jag om att ”ge alla elever förutsättningar att utveckla det svenska språket, sitt modersmål och andra viktiga språk”. AFS väljer att påstå något annat.

Jag utgår från att hon fortsätter att driva med läsaren genom att bortse från det som är vetenskapligt grundat. Nämligen att goda kunskaper i modersmålet underlättar vid inlärning av ett andra, tredje eller fjärde språk och gynnar inlärning i alla övriga ämnen. Den som inte behärskar sitt modersmål har svårare att lära in andra språk.

Man kan fundera över om AFS allvarligt menar att människor endast klarar av att hålla ett språk levande? Utifrån den tesen torde i så fall all språkundervisning vara bortkastad.

Att skämta bort frågan om hur vi på riktigt kan förbättra alla elevers kunskaper i Kristianstads kommun med floskelfylld retorik gör det svårt att ta AFS på allvar. SD svalde med hull och hår alliansstyrets generella nedskärningar i de olika skolformerna och kraftiga nedskärningar i centrala stödet där elevhälsan ingår för att nämna några exempel.

Vi socialdemokrater har alltid och kommer alltid att fortsätta att arbeta för att varje elev får det stöd som krävs för att båda klara skolan och växa som individ.

Att lyckas i skolan och klara en gymnasieutbildning är den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas i livet. För att lyckas i svensk skola krävs att man behärskar det svenska språket.

Annons

Först när du har ett riktigt arbete med inkomst är du fri att planera ditt liv och din framtid.

Ulrika Tollgren (S), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons