unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Fler ska kunna resa inom och till och från Åhus

Skånetrafiken: Det är alltid svårt när linjenät förändras eftersom vissa områden drabbas mer än andra. Så här har vi tänkt gällande Åhusbussarna.
Många tar bussen till stranden i Åhus under sommarmånaderna.
Många tar bussen till stranden i Åhus under sommarmånaderna.
Foto: Mikael Persson
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Tack för ert engagemang kring busslinjerna i och omkring Åhus. Jag ska försöka förklara hur vi tänkt och vad vi menar med att det blir enklare.

En av fördelarna med att ha två busslinjer istället för en är att vi kommer från problematiken som finns nu. Att det bara kör en linje i Åhus idag betyder bland annat att den kör olika vägar beroende på vilken riktning bussen kör. Att istället köra två linjer innebär att dessa två linjer får exakta linjesträckningar, som de alltid kör. Det blir samma linjesträckning hela tiden, alltid. På så sätt blir det tydligare från vilken hållplats du kan resa och vägen blir rakare, istället för att som idag köra en omväg ena hållet. Hur bussen ska köra har bestämts i samråd med kommunen. Vi har då tittat på både statistik på antalet resande, men även sett till kommunens önskemål om var hur de vill att busstrafiken ska köra.

Ser vi rent generellt på resandestatistiken så ser vi en klar uppgång på resandet till och från populära Åhus Strand under sommarmånaderna. På Fädriften finns ett större underlag för året-runt resande.

Tittar vi överlag på de hållplatser som försvinner i samband med ändringen så ser vi tydligt att de innan coronapandemin har max fyra personer om dagen i snittresande, några ännu färre.

Vi ser också att denna lösning ger en bättre möjlighet att resa inom Åhus och mellan Åhus och Kristianstad. Till exempel på Fädriften och Täppetleden. Från Täppetleden kommer det också att vara möjligt att ta sig till populära Åhus brygga, när hållplatsen flyttas norrut. Investeringen i nya hållplatser längs med de nya linjesträckningarna innebär att några försvinner och andra får dubbelriktade lägen istället för som idag, bara ett läge. I och med att linjesträckningen blir tydligare, hoppas vi att det också ska ge en tydligare bild om var man kliver på, något som idag upplevts svårt att förstå när det enbart funnits ett hållplatsläge oavsett riktning.

När vi gör förändringar av det här slaget i trafiken gör vi det alltid i dialog med kommunen. Vår önskan har varit att komma bort ifrån att köra omvägar åt ena hållet och få bort otydligheten i hur linjen faktiskt kör samt bli av med onödiga omvägar för bussen. Det är alltid svårt när linjenät förändras, eftersom vissa områden drabbas mer än andra. Men förhoppningen här är att fler ska kunna resa inom och till-och från Åhus.

Fredrik Schell, Tf Enhetschef Planering Affärsområde Buss Skånetrafiken