Annons

Frågan om franska i skolan är opolitisk

Svar till Ulrika Tollgren angående ”Franska som språkval”.
Replik • Publicerad 15 mars 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kommunens elever har rätt till franska oavsett om det tidigare motionerats av M och KD.
Kommunens elever har rätt till franska oavsett om det tidigare motionerats av M och KD.Foto: Anders Wiklund /TT

Varför måste Socialdemokraterna ta till lögn och tillskriva oss åsikter vi inte fört fram, syftena med att erbjuda franskaundervisning står ju i artikeln; varför ska ni hitta på något vi inte skrivit?

Socialister i hela landet har i många år bemött oss med ”att vi ställer grupp mot grupp” så fort vi diskuterar migrationspolitik, och det skulle S inte göra i kön, hbtq eller andra minoritetsfrågor-frågor där ni politiserar grupper mot varandra? För S är det kanske naturligt att trycka mer pengar i den statliga sedelpressen när reformer ska saluföras, men för oss som inte vill ha inflation måste vi omprioritera resurser där de gör bäst nytta.

Annons

Vi tycker därför att språk som ligger långt från det svenska kan prioriteras ner för ett världs- och diplomatspråk som franska. Det betyder inte att vi slår på andra grupper, utan att man i högre grad får bekosta fördjupningar själv i vissa språk; vilket är det normala i vår omvärld. Därför är det också rimligt att placera svenska under skoltid, och modersmålsundervisning efteråt för att inte andra ämnen ska bli lidande.

Sverigedemokraterna debatterade för franskan när den var uppe för beslut i fullmäktige, motionen hade även gått igenom om inte M återremitterat densamma; där vi sedan röstat för vid varje tillfälle.

”När Tollgren bortser våra argument och spekulerar vilt genom att vi vill ”slå in en kil i det borgerliga samarbetet”, blir det löjeväckande.”

När Tollgren bortser våra argument och spekulerar vilt genom att vi vill ”slå in en kil i det borgerliga samarbetet”, blir det löjeväckande eftersom franska språket knappast är en avgörande fråga för deras samarbete.

Vi lägger inte förslag utifrån socialdemokratins bästa gren, maktspel, vi tycker franska är något som tillhör den kultur Sverige haft historiskt och är idag ett viktigt språk inom diplomatin.

Kommunens elever har rätt till franska oavsett om det tidigare motionerats av M och KD, det är snarare sunt att de också har en positiv inställning; en intressantare fråga är varför S är så starka motståndare? Frågan är ju helt opolitisk? Varför inte vara konstruktiva och göra något bra tillsammans över blockgränsen? Eller måste ni av princip vara negativa till franska om vi är för?

Än mer oseriöst blir det när Tollgren fortsätter dikta ihop att vår nerskärning på modersmål egentligen är ett avskaffande och att vi bryter mot skollagen, det finns rimligen en gråskala; eller tror Tollgren att minsta förändring innebär lagbrott?

Ordspråket att som fan läser bibeln ligger inte långt borta när man bedriver den typen av oseriösa vantolkningar, tänk om vi istället kunde vara hederliga mot varandra? Vore inte det bättre?

Att ställa kostnaden på modersmål mot Kristianstads totala skolbudget är inte heller relevant annat än om man vill lura läsarna retoriskt.

När ert resonemang kan liknas med att det är rimligt att höja en rektors lön med 1 miljon, bara för att det är en bråkdel av skolans 2,3 miljarder; förstår nog alla den luriga retoriken. Kostnader måste ställas mot hur mycket problem de löser, inte hur stora de är till de totala utgifterna. Nästan 20 miljoner per år är mycket pengar, oavsett hur stor skolbudgeten är.

När barn inte lär sig svenska menar vi att svenska måste prioriteras, det är säkert så att i den bästa av världar där alla resurser finns ger kompletterande modersmål positiva effekter; men så ser inte Sverige ut 2021 eftersom mycket vatten har runnit under broarna sedan 2008 då rapporten skrevs. Parallellsamhällen skapas för att modersmålen blir substitut istället för just komplement för svenska, där vi får diskussioner huruvida ’förortssvenska’ borde erkännas som dialekt eller inte; därför menar vi att den åskådning Tollgren representerar är fullständigt kontraproduktiv.

Annons

Vi har aldrig påstått att franska som modersmål är mer viktigt än som språkval, varför skriver ni påståenden som inte är sanna?

Skillnaden är dock att modersmålsundervisning bygger på att man redan har god kunskap i språket, det vill säga. dörren är stängd för de som saknar personlig anknytning till Frankrike.

Det är även ohederligt att Tollgren tillskriver mig citat personligen om att franska som modersmålsundervisning skulle vara ”skadligt”, något jag aldrig påstått; varför inte bemöta det vi skriver istället för att knåpa ihop lögner som framstår som närmast politiskt förtal?

När kunskapsomdömena i åk 1-5 visar att ämnet svenska som andraspråk har störst andel elever med bedömningen otillräckliga kunskaper, behöver vi helt enkelt prioritera om.

En sak är vi däremot fullständigt överens om, debatten borde handla om hur vi på riktigt kan förbättra alla elevers kunskaper i Kristianstad kommun.

Låt oss hålla debatten på den nivån fortsättningsvis, den här nivån är inte till gagn för någon; framförallt inte för er.

Annelie Fälth Simonsson, ledamot barn och utbildningsnämnden, Sverigedemokraterna Kristianstad

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons