GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ge alla tillgång till lokal konsumentvägledning

Nu räcker det med nedskärningar inom kommunal konsumentvägledning. Idag står fler än 1,4 miljoner svenskar utan detta stöd, som är en viktig del för en rättvis marknad där konsumenter ska kunna ta medvetna beslut och få rätt rådgivning vid tvist.
Publicerad 22 maj 2018
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Enligt rapport från Konsumentverket kostar misslyckade köp 50 miljarder kronor per år.
Enligt rapport från Konsumentverket kostar misslyckade köp 50 miljarder kronor per år.Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Så inför höstens val är det dags att kräva besked från politikerna om vad de tänker göra i frågan.

Konsumenter ställs idag inför många utmaningar, från ohederliga telefonförsäljare till ett rejält kunskapsunderläge kring komplicerade tjänster. Inte helt oväntat går vissa affärer snett.

I nuläget saknar 55 av 290 kommuner konsumentvägledning, enligt Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument, där man kan hitta kontaktuppgifter till lokala vägledare. Det är 13 kommuner fler än förra året och 37 fler än 2014, året innan Hallå Konsument startade. En alarmerande snabb utveckling många befarade skulle bli en följd av den nationella tjänsten.

Tredje sämst, räknat i andel kommuner, kommer Skåne län där över 300 000 invånare i 7 av 17 kommuner är helt utan lokal konsumentvägledning. Att stora städer såsom Lund och Kristianstad saknar detta är inget annat än en skandal.

Att stödet är viktigt har konsumentminister Per Bolund flera gånger betonat vikten av. I en debattartikel i Norrköpings Tidningar 2015 jämförde han Hallå Konsument med ”Vårdguiden” och den lokala konsumentvägledningen med lokala vårdcentralen, där det personliga mötet är både nödvändigt och bättre lämpat.

Misslyckade köp kostar, enligt Konsumentverkets rapport ”Konsumentskada i Sverige Underlag till rapporten 2018:2”, konsumenterna 50 miljarder kronor årligen i pengar och tid – mer än den budgeterade kostnaden för försvaret under 2018. Problemen drabbar heller inte bara några få utan enligt Konsumentverket har tre av fyra köpt varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Dessutom saknar en klar majoritet kunskaper kring reklamationstider och vad man kan klaga på.

När tvist uppstått räcker det många gånger inte med att få reda på vilka lagar som gäller, utan även att få handfast hjälp med lag- och avtalstolkning, att formulera reklamationsbrev och ibland kontakt med företagen.

Tyvärr är det inte ovanligt att det som en konsument försökt med i månader kan lösas genom ett samtal från en påläst konsumentvägledare. En förutsättning för detta är att du kan besöka och ha återkommande kontakt med en person som kan att sätta sig in i ditt ärende.

Lokala konsumentvägledare kan även ges utrymme att utbilda, vilket kan ge långsiktiga samhällsvinster och för företagen lägre kostnader för klagomåls- och reklamationshantering.

Tillgång till oberoende och lokal konsumentvägledning borde vara en demokratisk rättighet, så nu är det dags att ställa era lokalpolitiker till svars. Många är de konsumenter som behöver hjälp och för att nå en rättvis handel behöver vi få rätt förutsättningar. En god, lokal konsumentvägledning för landets invånare är en självklar grundsten för att så ska ske.

Jan Bertoft

generalsekreterare
 Sveriges Konsumenter