Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Goda skolresultat måste bli något man pratar om

Vi i treklövern är vi beredda att vända på varenda sten för att öka kunskaperna bland våra barn och unga i Östra Göinge.
”Höga förväntningar och en tro på att alla elever kan lyckas är nyckeln till framgång.”
”Höga förväntningar och en tro på att alla elever kan lyckas är nyckeln till framgång.”
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Treklövern i Östra Göinge har bestämt sig för att resultaten i kommunens skolor måste öka. För att lyckas med detta krävs en mobilisering för skolan i hela samhället, där olika pusselbitar måste komma på plats för högre skolresultat.

En sådan pusselbit handlar om att lyfta upp skolan och vikten av kunskaper på dagordningen.

Goda skolresultat måste bli något man pratar om vid köksborden och något som samhällets aktörer bidrar till att uppmuntra. Föreningslivet, företagare, föräldrar, mor- och farföräldrar och inte minst eleverna själva behöver värdera kunskaper som någonting viktigt.

Här finns det säkerligen mycket att jobba med vad gäller grupptryck och de förväntningar vi ställer på varandra. Höga förväntningar och en tro på att alla kan lyckas är nyckeln till framgång.

Vi lyfter skolfrågan högst upp på dagordningen genom att inrätta en skolberedning. Beredningen ska inhämta kunskap och inspiration kring skolans utveckling och genomföra skoldialoger i kommunens byar.

I juni kommer en omvärldsdag att anordnas där framgångsrika skolexempel gästar Östra Göinge för att berätta om hur deras kommuner och skolor varaktigt lyckats höja sina skolresultat.

"Goda skolresultat måste bli något man pratar om vid köksborden och något som samhällets aktörer bidrar till att uppmuntra."

Just den typen av inspiration behöver vi för att kunna lyfta våra resultat. Dialogerna blir sedan en viktig pusselbit i att lyssna in och diskutera skolfrågor med göingarna, med fokus på framtidens skola.

En annan pusselbit för att nå framgång med resultaten är att skolorna och deras pedagogiska ledare, rektorerna, provar nya vägar med fokus på kunskaper. Ett sådant arbete pågår. Samtidigt måste huvudmannen, det vill säga ytterst kommunfullmäktige, ge förutsättningar till rektorerna att lyckas med sitt uppdrag.

Rektorerna har i samtal med undertecknad lyft det faktum att flera elever idag kräver anpassningar i undervisningen och att de fysiska lärmiljöerna behöver förbättras i skolorna.

Det kan bland annat innebära minskat störande buller, ljud och ljus, bättre akustik och möjligheter till avskärmningar samt andra åtgärder. Rektorerna framför att bättre lärmiljöer gynnar varje elev och förutsättningarna att höja skolresultaten ökar för alla.

Detta väljer treklövern att ta fasta på och vi föreslår därför en satsning på miljön i klassrummen, som en viktig del i resan mot högre skolresultat. Förvaltningen har fått uppdraget att se över hur en sådan satsningen kan genomföras och omfattningen av satsningen kommer att presenteras i juni i samband med den reviderade mål- och resultatplanen.

I treklövern är vi beredda att vända på varenda sten för att öka kunskaperna bland våra barn och unga. Vi har gott mod, inget är omöjligt för göingar!

Daniel Jönsson Lyckestam (M), vice kommunstyrelseordförande och skolpolitisk talesperson för treklövern

Läs mer