Hög tid att Skånetrafiken lär sig systemet med ersättningsbuss
Läste i Norra Skåne/NSK om tågstoppet mellan Kristianstad och Hässleholm förra veckan. Som vanligt, fungerade inte systemet med ersättningsbussar.
Istället för cirka fem eller sex bussar anlände bara två till platsen. Det räckte inte alls med bara två bussar.
Många strandsatta passagerare blev därför irriterade, eftersom de fick vänta ytterligare tid på ersättningsbussar.
Det var dessutom sen kväll och natt. Varför fungerar ännu inte dessa åtgärder med extrabussar? Detta händer ju ständigt och jämt. Ja, ”stup i kvarten!”.
”Nu är det verkligen hög tid för Skånetrafiken (Öresundstrafiken) att lära sig systemet med ersättningsbussar.”C-G Pernbring
Redan för cirka tio år sedan upplevde jag en liknande situation med Skånetrafiken. Då var det tågstopp mellan Perstorp och Hässleholm.
Jovisst, det skulle snart komma ersättningsbussar till oss. Det var ett hundratal passagerare. Men inga ersättningsbussar anlände. Jo, efter cirka tre timmar, kom de första bussarna.
Som tur var lyckades jag emellertid få bil till hemmet efter cirka en timme.
Nu är det verkligen hög tid för Skånetrafiken (Öresundstrafiken) att lära sig systemet med ersättningsbussar. Detta kan inte få fortsätta år efter år.
De strandsatta passagerarna förra veckan blev både kränkta, irriterade och ledsna. Alla våra politiker vill ju att vi ska ta tåget, eller hur? Bra för naturen!
Då måste givetvis järnvägen och tågservicen också fungera till hundra procent. Är det ett orimligt krav och önskan, Skånetrafiken?
C-G Pernbring