Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Identitetspolitik har fått ersätta klasskampen

När kampen mellan arbetare och fabrikör inte längre gick att pådyvla väljarkåren fick socialisterna växla in genus, hbtq, etnicitet, religion etcetera för att fortsätta locka väljare
Förmannen håller koll på att arbetet löper på som det ska i G.Ströms skodonsfabrik i Kumla den 1 september 1948.
Förmannen håller koll på att arbetet löper på som det ska i G.Ströms skodonsfabrik i Kumla den 1 september 1948.
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

När ni skriver ”jämställdhet är i högsta grad en liberal tanke” bör ni slå upp definitionen. JÄMSTÄLLDHET, ”equality of outcome” innebär utjämna skillnader i utfall; KÄRNAN INOM SOCIALISMEN exempelvis skillnaden mellan fabrikör och arbetare.

Begreppet jämställdhet blev känt under 70-talet eftersom folk förstod att chefen inte var ”förtryckare” utan en kompis att dricka öl med.

Socialismen, kampen mellan arbetare och fabrikör som vi kände den fungerade inte längre att pådyvla väljarkåren, därför växlades identitetspolitik (genus, hbtq, etnicitet, religion etcetera.) in för att fortsätta locka väljare genom samma resonemang.

"Begreppet jämställdhet blev känt under 70-talet eftersom folk förstod att chefen inte var ”förtryckare” utan en kompis att dricka öl med."

När motargumenten på vår sakliga ideologiska diskussion blir ert känsloliv och vi ”förminskar kvinnors rätt till ett självständigt liv” är det minst sagt oseriöst eftersom ni uppenbart inte förstår skillnaden på begreppen – utan blandar dem utan eftertanke.

JÄMLIKHETEN (inte jämställdheten), ”equality of opportunity” uppstod under franska och amerikanska revolutionen och innebar alla människors rätt till samma friheter, de skrev inte ett ord om orättvisor utifrån utfall. Det franska ordet Liberté, Liberty eller Frihet handlar om jämlikhet, alla oavsett kön ska ha samma friheter. Det fanns inget utjämna klyftor via mansskatter eller kvotering i dessa dokument överhuvudtaget, alla skulle ju ha samma skattesats.

När ni därför tar upp FN:s deklaration om alla människors lika värde som ett bevis för jämställdhet visar det bara att ni förstår vad som står skrivet; den bygger nämligen ordagrant på Code civil des français eller den amerikanska självständighetsförklaringen. Alla människors lika värde, likhet inför lagen var exempel vi till och med lyfte i vår inledande replik. Det är inte jämställdhet, utan JÄMLIKHET; här argumenterar ni mot bättre vetande.

Varför anser ni rättvisa kommer ur lika utfall, och vem ska fördela resurserna? Socialistens självklara svar är staten, därför blir den alltid väldigt stor. Vill ni idag reglera marknaden, vilket likt stor statsapparat tar strid mot liberalismen?

Hade ni varit ideologiska liberaler hade ni försvarat frihet, istället hyllar ni (socialistiska) jämställdhets- lagen respektive myndigheten?

Nu säger vi inte all jämställdhet behöver vara fel, lagen innehåller även viktiga jämlika tankar om rätten att inte bli diskriminerad eller trakasserad utan behandlad lika, men varvas med jämställda idéer om könskvotering. Ideologiskt är inte jämställdhet frihetspolitik, eftersom grundfilosofin innebär att det är orättvist om det går för bra för någon annan.

När L idag tar strid mot liberalismens grundidé om att flytta makten närmare folket, där ni skickar den till EU (där parlamentarikerna inte kan lägga egna förslag), bör ni veta att liberalismen alltid försvarat nationalstaten på grund av att det är arenan att säkra sin frihet.

Är Sverigedemokraterna de som 2021 verkligen är klassiskt liberala i ideologisk mening? Vi står nämligen upp för yttrandefrihet, vi tillämpar inte politisk censur på vare sig Facebook eller vänskapskretsen, vi driver frihetsfrågor, vi tror på en rättvisepolitik utifrån de jämlika idéer som presenterats historiskt och vi tycker att vi ska ha en sund syn på nationalstaten. Här missar ni målet, både politiskt och som ”liberaler”.

Däremot bör man även i en jämlik värld inte glömma de som har det sämre ställt, inget samhälle mår bra av stora skillnader; men rättvisa som begrepp utgår från att alla ges samma möjligheter istället för har det lika dåligt – här borde vi rent ideologiskt faktiskt vara överens.

”What's more desirable and more practicable than the pursuit of equality is the pursuit of equality of opportunity. And opportunity means nothing unless it includes the right to be unequal and the freedom to be different.” Margret Thatcher

Fia Rosenstråle (SD)

Annelie Fälth Simonsson (SD)

Läs mer