Annons

Jörgen Svensson: Jörgen Svensson: Kb har flest läsare – nu vill vi ha ännu fler

Kristianstadsbladet är först och störst i nordöstra Skåne. Ödmjukt konstaterar vi att det är hårt arbete varje dag som gäller om vi vill behålla den positionen.
Jörgen Svensson
Publicerad 30 augusti 2019 • Uppdaterad 12 december 2019
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

Alla redaktioner vill vara först med nyheterna. Det ligger liksom i sakens natur och är djupt rotat.

Kristianstadsbladet är allt som oftast först med nyheterna från nordöstra Skåne. Visst händer det vid enstaka tillfällen att vi blir slagna på fingrarna av P4 Kristianstad, av Norra Skåne eller av kvällstidningarna, men jag påstår utan att bli röd om kinderna att vi i det stora hela är totalt dominerande vad det gäller nyheter.

Annons

Få saker är dock så enerverande som skrytande redaktörer, så låt oss hålla oss till fakta:

Vår totala nettoräckvidd är enligt Orvesto Konsument, som mäter hur många vi når, 126 000 personer. Det innebär att de under veckan läst Kristianstadsbladet i någon av våra kanaler.

I vecka 33 slog Kristianstadsbladet trafikrekord med drygt 1,9 miljoner sidvisningar. Det var en extremt nyhetsintensiv vecka och folk sökte sig till kristianstadsbladet.se för att få senaste nytt.

Kristianstadsbladet har den största totala räckvidden i nordöstra Skåne, det vill säga att vi når flest personer. Väldigt många tar del av vårt innehåll i papperstidningen eller i de digitala kanalerna.

”Få lokaltidningar kan mäta sig med Aftonbladet. Kristianstadsbladet kan.”

Den absolut tuffaste nyhetskonkurrenten på räckviddsområdet är inte någon av de lokala aktörerna, det är kvällstidningen Aftonbladet med bas i Stockholm, som intagit en svårslagen digital position. Det är faktiskt inte alls oförtjänt, Aftonbladet är nästan obegripligt snabba på nyheter, har en bredd i bevakningen som få andra och ett antal riktigt vassa skribenter. Jag tror det framgår att jag är imponerad.

Få lokaltidningar kan mäta sig med Aftonbladet. Kristianstadsbladet kan.

I sommar var Kristianstadsbladet för första gången större än Aftonbladet även digitalt i nordöstra Skåne. Det visar färska läsarsiffror.

Vi ska fira med prinsesstårta.

I dagarna lanserar vi en ny kampanj som ska rulla under hösten. Den är framtagen av Kristianstadsbladets samtliga medarbetare i samarbete med reklammannen Jonas Althén. Vi vill berätta att det faktiskt finns en poäng med att det finns ett lokalt nyhetsmedium som tar sitt granskande uppdrag på allvar. Att det har betydelse för samhället vi lever i.

Vi tar inte oss själva på största allvar, men vårt uppdrag ser vi seriöst på.

Annons

Ödmjukt konstaterar vi att det bara är att leverera varje dag, året runt, om vi vill behålla vår position. Det tänker vi göra.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons