Annons

Jörgen Svensson: Jörgen Svensson: Läsupplevelsen är helt central i vårt arbete

Två års utvecklingsarbete går mot sitt slut. Men man kan också se det som slutet på en början av ett ständigt förbättringsarbete.
Jörgen SvenssonSkicka e-post
Chefredaktören har ordet • Publicerad 1 maj 2020
Jörgen Svensson
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

Den som strax efter 11.00 på måndag förmiddag surfar in på Kristianstadsbladets nyhetssajt möts av ett helt nytt utseende och ny navigation.

Det har nu snart gått två sedan Gota Media, där Kristianstadsbladet ingår, inledde ett omfattande utvecklingsarbete. Inte bara det som syns utåt har förbättrats, vi har vridit och vänt på varje sten för att förbättra samtliga delar på sajten, utan även tekniken bakom har förnyats och förbättrats.

Annons

Det centrala i utvecklingsarbetet har handlat om att förbättra användarvänligheten och läsupplevelsen.

”Det ska se aptitligt ut, det ska vara överskådligt och lättnavigerat och, inte minst, det ska gå fort.”

Visst är det så att innehållet: texterna, bilderna, krönikorna och reportagen, är viktigt, men läsupplevelsen ska inte underskattas. Det ska se aptitligt ut, det ska vara överskådligt och lättnavigerat och, inte minst, det ska gå fort. Få saker irriterar så mycket som en sajt som segar. Jag tror inte att jag behöver utveckla det ytterligare.

Har man loggat in ska man förbli inloggad. Under en rätt lång tid har det varit rena lotteriet och oftast har man inte förstått varför man blivit utloggad. Egentligen bryr man sig inte heller, det bara ska fungera. Tiden när man blir utloggad utan anledning ska vara förbi. Apropå användarvänlighet.

”I onsdags kväll provtryckte vi därför en uppdaterad version av papperstidningen. Lite snyggare, lite tydligare och lite elegantare.”

Allt större del av läsningen på våra sajter sker i inloggat läge. Det beror givetvis till en del på att de digitala abonnenterna blir fler, men också på att en inloggad läsare tar del av fler artiklar. Ju fler lästa artiklar, desto nöjdare prenumerant. Alltså är det av vikt att ha en teknik som fungerar.

Jag brukar skriva att vi inte bryr oss om var vi blir lästa. På sajten, i någon av våra appar, i e-tidningen eller i papperstidningen, det spelar mindre roll, bara vi blir lästa. Därför lägger vi ner mycket energi på alla våra produkter.

I onsdags kväll provtryckte vi därför en uppdaterad version av papperstidningen. Lite snyggare, lite tydligare och lite elegantare. Efter sommaren kommer det en uppfräschad Kristianstadsbladet i postlådorna runt om i nordöstra Skåne.

Allt fler läser Kristianstadsbladet i olika kanaler vid många tidpunkter på dygnet. Papperstidningen på morgonen som en del i frukostritualen och appen eller sajten över dagen. Det är något vi tycker om.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons