unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Kjell-Åke: ”Det har blivit skit av alltihop. Det är flera gånger som jag inte har fått hjälp, det är inte rimligt”

Hemtjänst som inte kommer som utlovat, lovord över nyrenoverade stationen i Hässleholm och en eventuell högskoleflytt i Kristianstad är ämnen som engagerar i dagens spalt.
Flera gånger har hemtjänsten inte kommit och städat hos Kjell-Åke.
Flera gånger har hemtjänsten inte kommit och städat hos Kjell-Åke.
Foto: Vikarie
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I en rad artiklar belyste Kristianstadsbladet i höstas den kritiserade hemtjänstflytten i Färlöv-Önnestad, och på onsdagen tas den upp i första samtalet till jourhavande reporter.

Kjell-Åke, som en kort tid efter nyordningen startade i höstas, berättade i spalten om att det blivit sämre, ringer igen.

– Jag vill att de som bestämmer förklarar varför det fortfarande inte fungerar, det är inte bara hos mig, även andra som har hemtjänst är missnöjda, säger Kjell-Åke.

Det var den 5 oktober 2020 som hemtjänstpersonalen i Färlöv flyttade till nya lokaler på Öllsjö industriområde. Personalen befarade längre körningar, mindre tid hemma hos de äldre och ökad stress. I ett reportage i Kb en månad senare tyckte personalen att deras farhågor hade besannats.

Och det skriver Kjell-Åke under på. Han bodde i Färlöv tidigare, nu är han bosatt i Önnestad, och har haft hemtjänst sedan i höstas.

– Det har blivit skit av alltihop. Det är flera gånger som jag inte har fått hjälp, det är inte rimligt.

Han berättar om den hemtjänst, som han är beviljad och som han betalar för. Det handlar om hjälp med stödstrumpor, med dusch och med städning. Flera gånger har personal inte kommit och städat som bestämt. När de uteblev andra gången blev Kjell-Åke arg och ringde till en planerare, som inte kunde svara på varför detta hänt, och han fick vänta till veckan efter på städning.

Likaså har personal inte kommit när de skulle för att hjälpa honom att duscha eller för att hjälpa till med stödstrumpor. Vid ett tillfälle, när han hade tid att passa på sjukhuset, dök de inte upp som vanligt och han fick larma på trygghetslarmet. Då visade det sig att de hade fått information om att han skulle ha hjälp hemma tio minuter före att han skulle vara på sjukhuset.

– De får inte ihop planeringen. Visst kan det finnas inkörningsproblem men inte så här länge, det har gått flera månader, säger Kjell-Åke.

Ulrika Johannesson Olsson, verksamhetschef för vård- och omsorgsboenden och ersättare för verksamhetschefen för hemtjänst Nicolaj Håkansson under hans semester, säger i ett mejl:

– Utifrån vad Kjell-Åke beskriver är det tydligt att vi behöver undersöka närmare vad som har hänt. Det är oerhört viktigt att vi säkerställer och utför beviljade insatser till våra kunder. Vi vill be Kjell-Åke höra av sig till enhetschefen för hemtjänsten i Önnestad, Malena Sjöstedt, på telefon 044-13 42 74.

Så till fler läsarröster. På tidningens Facebook-sida kommenterar Lennart Dahlblom artikeln om att högskolans lokaler är till salu:

”Nästan omöjligt att ta sig fram i rondeller vid ICA Kvantum omkring 08.00 och 15.00. Mycket hård trafik, alla bilister är på väg till Högskolan. Vid en eventuell flytt skall parkeringar vid Naturum och inne i stan fyllas på till bristningsgränsen. Är detta en bra idé? Skall Tivoliparken klara av den ökande belastningen? Högskolan ligger idag vid ett fint naturområde med många motionsspår och bra parkeringsmöjligheter ."

Fakta

Jourhavande reporter

• Ring: 020–91 92 93, måndag–torsdag 8.30–9.30.
• Mejla: jourhavande@kristianstadsbladet.se
• Kommentera: kristianstadsbladet.se/om/jourhavande