Låt bussar och tåg rulla så vi kan hålla avstånd
Coronautbrottet under våren innebar en enorm påfrestning och nya utmaningar för hela samhället. Förutsättningarna för sjukvården ändrades och det kollektiva resandet sjönk som en naturlig konsekvens av kravet på att hålla avstånd.
Skåningarna tog pandemin på allvar och smittan har hittills legat på låga nivåer i Skåne. Dock ökade smittspridningen under sommaren och början på hösten. Spridningen har nu bromsat in en aning, men fortfarande registreras nya covid 19-fall regelbundet.
”Vi har fått upprepade larm från både resenärer och personal om överfyllda bussar och tåg i Skåne.”
Detta sker samtidigt som fler reser kollektivt igen, vilket har lett till ökad trängsel i kollektivtrafiken. Vi har fått upprepade larm från både resenärer och personal om överfyllda bussar och tåg i Skåne. Nu senast är det Sveriges länsstyrelser som varnar för den ökade trängseln. För att undvika en ny smittspridning under hösten är det av största vikt att hålla avstånd – inte minst i kollektivtrafiken. För att det ska vara möjligt krävs det fler bussar och tåg i trafik.
Alliansstyret gör däremot tvärtom och Skåne är den enda storstadsregion som i det här läget skär ned i kollektivtrafiken. De hävdar att de behöver pengarna till sjukvården, men den argumentationen håller inte. Staten täcker de ökade kostnaderna i sjukvården. Lägg där också till att om människor kan undvika att bli smittade på tåg och bussar så kommer de inte att belasta sjukvården. Alliansens nedskärningar inom kollektivtrafiken riskerar istället att öka smittspridningen och trycket på sjukvården.
”Det finns inga giltiga skäl att skära ned på trafiken och riskera en ökad smittspridning samtidigt som Region Skåne tar emot miljardbelopp i stöd av staten.”
Regeringen har redan avsatt tre miljarder för att täcka förlusterna i kollektivtrafiken så att utbudet kan bibehållas. Nu aviseras ytterligare två miljarder till kollektivtrafiken. Samtidigt riktar regeringen skarp kritik mot de nedskärningar i kollektivtrafiken som Alliansstyret gjort. Det finns inga giltiga skäl att skära ned på trafiken och riskera en ökad smittspridning samtidigt som Region Skåne tar emot miljardbelopp i stöd av staten. Dessutom har de generella statsanslagen ökat kraftigt till regionerna. Det finns pengar till att vidhålla turtätheten. Alliansen måste stoppa nedskärningarna och öka trafiken. De statliga pengarna ska användas i verksamheten – inte läggas på hög samtidigt som regionen skär ner på verksamheten.
Alliansens agerande med indragna turer får också konsekvenser för resenärerna och kommunerna i det långa loppet. Även om det just nu är ett lägre resande på vissa linjer och tider så gäller det att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Vi måste klara av att både hantera den pågående pandemin och dess effekter samtidigt som vi planerar för framtiden. De skåningar som reser kollektivt i höst måste kunna göra det på ett tryggt sätt.
”Då måste det vara möjligt att ta bussen eller tåget i hela Skåne – även utanför rusningstid. Vi vet hur svårt det är att återinsätta borttagen trafik.”
På sikt måste det kollektiva resandet inte bara tillbaka till nivåerna innan corona utan även fortsätta öka. Vi ska underlätta så att fler åker kollektivt istället för att ta egen bil. Det är nödvändigt för att bidra till en hållbar miljö och låg klimatpåverkan.
Då måste det vara möjligt att ta bussen eller tåget i hela Skåne – även utanför rusningstid. Vi vet hur svårt det är att återinsätta borttagen trafik. Därför riskerar Alliansens neddragningar att slå hårt mot resenärerna för lång tid framöver.
Än är inte coronakrisen över. Vi måste också möjliggöra en utveckling framåt. Vi kräver därför att det moderatledda styret i Region Skåne tar sitt ansvar och stoppar nedskärningarna och sätter in den trafik som behövs.
Henrik Fritzon, Region Skåne
Andreas Schönström, Region Skåne
Katrin Stjernfeldt Jammeh, Malmö
Johan Anderssson, Eslöv
Anders Månsson, Bjuv
Jenny Önnevik, Bromölla
Katja Larsson, Burlöv
Ingela Stefansson, Båstad
Jan Björklund, Helsingborg
Lena Wallentheim, Hässleholm
Lennart Nilsson, Höganäs
Henrik Andersson, Hörby
Stefan Lissmark, Höör
Johan Petersson, Klippan
Catrin Tufvesson, Kävlinge
Anders Tell, Kristianstad
Fatmir Azemi, Landskrona
Per Bengtsson, Lomma
Anders Almgren, Lund
Daniel Landin, Osby
Ronny Nilsson, Perstorp
Pia Ingvarsson, Simrishamn
Cecilia Olsson Carlsson, Sjöbo
Magnus Alm, Skurup
Pierre Sjörström, Staffanstorp
Jan Zielinski, Svalöv
Ambjörn Hardenstedt, Svedala
Sara Anheden, Tomelilla
Lennart Höckert, Trelleborg
Jörgen Nordh, Vellinge
Cecilia Magnusson Svärd, Ystad
Ronny Sandberg, Åstorp
Lars Nyander, Ängelholm
34. Thomas Bjertner, Örkelljunga
35. Anders Bengtsson, Östra Göinge