GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Låt folket få cykla mer och på fler cykelbanor

Man kan inte diskutera i 20 års tid innan det blir verkstad. Folk vill cykla, men det behövs cykelvägar. Vi hoppas att Kristianstad är beredda att satsa på att bli en framgångsrik cykelkommun.
Cykling • Publicerad 5 juni 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vi hoppas alla politiker snart inser allmänhetens växande längtan efter lösningar på klimatkrisen och förutsättningar för en mer hälsosam vardag.”
”Vi hoppas alla politiker snart inser allmänhetens växande längtan efter lösningar på klimatkrisen och förutsättningar för en mer hälsosam vardag.”
Foto: ANNIKA AF KLERCKER / TT

De färska resultaten från årets kommunvelometer, jämförelsen mellan cykelkommuner i landet, har just kommit.

För Kristianstad visar resultaten att en del åtgärder för cykling nu har gjorts, men budgeten är fortsatt låg. Det här är alarmerande, eftersom en rimlig budget behövs om en bra cykelkommun ska kunna växa fram. Annars blir det ingen verkstad.

Trafikplanen blir mest en hyllvärmare. Barn kommer att skadas på väg till sin skola för att de valde cykeln. Men framför allt kommer vi alla att drabbas av klimatförändringarna för att vi inte agerade i tid och gynnade cykling istället för bilism.

Låt oss jämföra Kristianstad med andra kommuner av vår storlek. Genomsnittsbudgeten år 2021 för medelstora kommuner är 360 kr/invånare. I förra årets mätning låg Kristianstad mycket lågt, och försvarade sig med att siffrorna blivit fel. Men även i årets redovisning ligger Kristianstad fortsatt långt under snittet med endast 238 kronor/invånare.

Och man är en bra bit under nivån hos de mer ambitiösa kommunerna.

Glädjen över uppsvinget från “botten” till “under medel” avtar när man ser hur få anställda som jobbar med cykling och hur lite Kristianstad satsar på informationskampanjer. Vi har bara en tredjedel av personalstyrkan som jobbar med cykelfrågor i jämförelse med genomsnittet.

Medel som budgeteras för informationskampanjer ligger även det på en tredjedel av snittet.

Det är bra att fler åtgärder har redovisats, men har man kanske överdrivit? Kommunen har till exempel svarat att man har en cykelplan, men så är ju inte fallet, det finns bara ett cykelavsnitt i trafikplanen. En riktig cykelplan saknas fortfarande.

Cykling engagerar invånarna, det finns ett rejält stöd för kommunen att satsa mer om man bara vill.

I anslutning till Kristianstadsbladets nyhet om en ny cykelbana Vä-Ovesholm fylldes kommentarsfältet med över 100 kommentarer.

Nästan två tredjedelar önskade sig cykelvägar utmed stråken Önnestad-Färlöv-Kristianstad samt Norra Åsum-Åhus med avstickare till Vä och Gärds Köpinge. Folk vill cykla, men det behövs cykelvägar! Man kan inte för varje sträcka diskutera i 20 års tid innan det blir verkstad.

”Vi hoppas alla politiker snart inser allmänhetens växande längtan efter lösningar på klimatkrisen och förutsättningar för en mer hälsosam vardag.”

Det är allvar nu och bråttom om vi ska klara trafikens klimatutsläpp. Vi behöver köra mindre bil och börja cykla mer.

Det sistnämnda sa både Helen Persson (S) och Peter Johansson (M) på senaste kommunfullmäktige och det är betydelsefullt. Vi hoppas alla politiker snart inser allmänhetens växande längtan efter lösningar på klimatkrisen och förutsättningar för en mer hälsosam vardag.

Att man levererar lösningar och sedan utför dem. Det betyder i praktiken att kommunen behöver budgetera åtminstone som genomsnittet av landets kommuner. Och vill man stoltsera och tävla med de mer framgångsrika kommunerna, ja då krävs det drygt 30 miljoner kronor årligen. Det motsvarar två nya förbindelser Vä-Ovesholm. Varje år.

Är Kristianstad beredd att satsa på att bli en framgångsrik cykelkommun?

Rune Stenholm Jakobsen, för Naturskyddsföreningen i Kristianstad och Bromölla

Maria Thyr, för Fridays For Future

Tomas Stanislawski, initiativtagare till Facebookgruppen Cykla i Kristianstad

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.