unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Minska trängseln, sänk biljettpriset

Innan pandemin planerade högerledda Region Skåne att skära ner på kollektivtrafiken och höja priserna samt dra in linjer som är nödvändiga för boende i regionen. Under pandemin har man kunnat läsa om trängseln på kollektivtrafiken i flera regioner. Men saken är den att i alliansstyrda regioner så kan man se en minskning av avgångar när det gäller kollektivtrafiken, skriver Ted Nilsson
Kollektivtrafiken behöver öka antalet turer, inte minska.
Kollektivtrafiken behöver öka antalet turer, inte minska.
Foto: jens christian
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Är detta rimligt? Absolut inte snarare måste Region Skåne och andra regioner som dragit in börja tänka hälsan, den enskildes ekonomin och på att minska arbetslösheten istället för att elda på det. Ur ett miljöperspektiv vinner man på att ha kollektivtrafik som rullar utifrån att det blir en minskad påverkan på klimatet. Vi vet att människan är den som påverkar klimatet mest. Den som kan den samhällsekonomiska tanken förstår enkelt utbud- och efterfråganprincipen så är det enkelt ju färre bussar desto dyrare och vice versa.

Den skånska kollektivtrafiken behöver därför:

ha fler linjer som går oftare

billigare biljettpriser för att gynna fler samhällsgrupper

minska trängsel på de linjen så att smittan inte sprids och riskerar människors hälsa

fortsätta erbjuda munskydd och samtidigt erbjuda detta på fler linjer

återanställa personal som kan köra fler linjer.

minska klimatpåverkan vilket sker när fler kan ha en möjligheten att åka kollektivtrafiken

Varför vill inte den högerledda regionen minska risken för att exponeras för smitta? Varför vill inte den högra ledda regionen inte att alla ska ha samma ekonomiska och frihet att ta ett alternativ som gynnar samhället?

Ted Nilsson

SSU klasskamp Kristianstad