GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

När elpriserna rusar tar grön kollektivtrafik smällen

Priset på bensin och diesel, likt elen, fortsätter att stiga. Men något som sällan diskuteras är hur det påverkar det offentliga. Om regeringen inte lyckas vända trenden så finns risken att även biljettpriserna behöver höjas.
Region Skåne • Publicerad 10 januari 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Inom Region Skåne har stora delar av fordonsflottan, inte minst inom kollektivtrafiken, ställt om till el.”
”Inom Region Skåne har stora delar av fordonsflottan, inte minst inom kollektivtrafiken, ställt om till el.”Foto: Johan Nilsson/TT

Den skånska elbristen och rusande energipriser slår mot alla delar av samhället. I nyheterna den senaste tiden har det både rapporterats om företag som tvingas varsla anställda och hushåll vars elräkningar mångdubblats jämfört med tidigare år.

En aspekt som sällan diskuteras är hur det påverkar det offentliga och dess gröna omställning. Inom Region Skåne har stora delar av fordonsflottan, inte minst inom kollektivtrafiken, ställt om till el. När priserna rusar riskerar det att försena hela Region Skånes gröna omställning.

Elektrifieringen av trafik är helt avgörande för att vi ska klara den klimatomställning som krävs. Utvecklingen går snabbt och det visar att engagemanget för omställning till el är stort. Fler och fler köper elbilar och fler offentliga aktörer elektrifierar sin fordonsflotta. Kollektivtrafiken är också ett oerhört viktigt område för omställning. Bara genom att resa kollektivt gör mängder av skåningar varje år ett hållbart val och med den elektrifiering av kollektivtrafiken som sker blir resan en ännu viktigare insats för att minska utsläppen.

”Om målet är att människor som bor på landsbygden ska nyttja vår kollektivtrafik kan inte priset för både resan till bussen, med bussen och fordonsunderhållet fortsätta öka.”

Utvecklingen går snabbt. I upphandling efter upphandling visar våra trafikoperatörer att de ligger i framkant.

Omkring Malmö, Trelleborg och Vellinge sätts nu 23 elregionbussar i trafik, eftersom tekniken kommit så långt att den möjliggör långväga bussresor på el. Det är vi först i Sverige med.

Stadstrafiken i kommun efter kommun byts successivt ut till eldrift. Nästa år kommer Europas första helelektriska 24-metersbussar trafikera Malmö, kommande år ska ytterligare tre linjer trafikeras med samma typ av elbussar. Vi är stolta över att leda den region som är bäst i Sverige på elektrifiering. Om Region Skåne ska kunna fortsätta vara detta är en trygg elförsörjning till rättvisa priser fundamental.

För den som bor på landsbygden och behöver pendla in till en kollektivtrafiknod blir resan ännu dyrare. Priset på bensin och diesel, likt elen, fortsätter att stiga. Samtidigt återfinns också en underhållsskuld på våra landsbygdsvägar som gör att den som kör där ofta riskerar skador på sitt fordon.

Om målet är att människor som bor på landsbygden ska nyttja vår kollektivtrafik kan inte priset för både resan till bussen, med bussen och fordonsunderhållet fortsätta öka.

Om regeringen inte lyckas vända sitt misslyckande och stoppa de rusande priserna kommer det finnas risk för att biljettpriserna behöver höjas. Det hade gjort att färre valt att resa kollektiv och slagit mot både miljön och pendlares plånböcker.

Det andra alternativt är att prioritera om regionens resurser vilket riskerar att ta pengar från exempelvis sjukvården. Sverige behöver en regering som får ordning på energipolitiken. Sverige behöver en moderatledd regering.

Anna Jähnke (M), regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden

Carina Zachau (M), regionråd och ordförande för kollektivtrafiknämnden

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.