Orättvis och svepande kritik om ABK
Tony Nilsson skriver att ABK Renoverat i den fastighet han bor i ”snart två år” trots att Tony Nilsson inte bott där i två år. ABK beskylls för att ta ut ”en saftig hyreshöjning”. I förhållande till de kostnadsökningar bolaget drabbats av med anledning av t.ex. stigande räntor, inflation och taxeökningar.
ABK:s hyreshöjning inför 2023 hamnade på knappt fem procent. Jag är medveten om att även denna höjning är kännbar för många men man ska vara medveten om att bolaget skulle behövt cirka nio procent hyreshöjning för att få kompensation för de kostnadsökningar bolaget har innevarande år.
Tony Nilsson tar ut framtida vinster i förskott trots att alla fastighetsbolag har ett minst sagt utmanande år just nu.
Tony Nilsson (S) hänger ut tjänstemännen på ABK:s kundtjänst och skriver att de ger ”mest oförskämdheter till svar”. Jag hör bara gott om kundtjänst hos övriga kommuninvånare. De ger snabba och adekvata svar och har en hög servicenivå. ABK bjuder hyresgästerna på omtyckta aktiviteter som korvgrillning, gratis gympa, sommarkollo vid havet för barn, friluftsbad och kulturdag med kända artister.
Den 21/8 bjöd ABK sina hyresgäster på gratis fotbollsmatch. Efter 10 år i sin lägenhet får hyresgästerna en gratis hyra. Det är bara några exempel på förmåner och aktiviteter som hyresgästerna bjuds på. Jag hoppas att Tony Nilsson (S) bor kvar i sin lägenhet under 10 år så får han också ta del av en gratis månadshyra.
Tony Nilsson och alla kommuninvånare ska vara både nöjda och stolta över ABK och det arbete som bolaget bedriver.
Carl Henrik Nilsson (SD)
1:e vice ordförande
Arbete- och välfärdsnämnden
Kristianstads kommun