GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Österäng och stadsbuss 2

Reaktion mot den planerade nedläggningen av slingan av stadsbusslinje 2 som går runt Österängområdet.
Debatt • Publicerad 30 juli 2014
Boende på Österäng har rätt till och behov av en busslinje som tar upp alla resande runt området, skriver debattskribenten.
Boende på Österäng har rätt till och behov av en busslinje som tar upp alla resande runt området, skriver debattskribenten.Foto: Foto: Peter Åklundh

Boende på Österäng åker dagligen med Skånetrafikens linje 2 till och från skolan, jobbet eller till buss- och tågstationen för pendling till jobb inom Kristianstads kommun eller till andra kommuner. Alla är beroende av att transporten fungerar och att bussen kommer i tid!

Att ta bort hållplatser runt Österängområdet nära hemmet, kommer att ställa till problem för de som har svårt att ordna transport in till centrum. Rullstolsburna, föräldrar med barnvagn och personer med rollator är ofta passagerare i 2:ans buss. Det behövs inte färre bussturer till Österäng, det behövs fler!

Varför måste så många boende på Österäng åka in till centrum? För att Österäng saknar vårdcentral, apotek, post, bank, utlämningsställe för större paket, klädesaffärer, möteslokal/hobbylokal, café och simbassäng. Ett förslag kan vara att bygga ut Österäng och tillföra allt som saknas i dag!

2:ans buss används som skolbuss! Körsträckan för 2:ans buss, räknat från Österäng, passerar dessa skolor: Antonskolan Österäng, Österänggymnasiet, Parkskolan, Centralskolan, Söderportskolan, Slättängsskolan, Öllsjö skola och Vä skola. 2:ans buss är ofta full med skolungdomar.

Boende på Österäng har rätt till och behov av en busslinje som tar upp alla resande runt området.

Skånetrafikens nya förslag med indragning av ”slingan” och att ersätta bussen med anropstaxi kan inte uppfattas som ett seriöst förslag. Inte heller förslaget att skapa en ny vändplats i närheten av ett dagis verkar vidare genomtänkt.

Till detta kommer uppgifter i en artikel i Kristianstadsbladet, att utlämnat material inte varit tillförlitligt. Instämplade resor på Österängsområdet är långt fler än vad som redovisats i det tidigare utredningsmaterialet!

Skolungdomars rätt till säker transport till och från skolan, är en stor fråga för Kristianstads kommun och Skånetrafiken.

Boendes rätt till kommunal transport är en annan stor fråga.

Tor Gasslander
Karin Wibe ertefeldt MP, Österängbo
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.