Annons

PostNord visar inte hela sanningen

Replik på PostNords kommunikationschef Emma Ribloms debattartikel publicerad den 16 februari.
Varannandagsutdelning • Publicerad 18 februari 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PostNords besparingar är inte populära.
PostNords besparingar är inte populära.Foto: LEIF R JANSSON / TT

PostNord hänvisar till en undersökning som genomfördes 2018.

Den hade två grupper som undersökningsgrupper, privatpersoner och företag (myndigheter, skolor, förskola, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen ingick inte.)

Annons

Totalt blev svarsfrekvensen 29 procent för både privatpersoner och företag. Alltså: Informationen PostNord ger till oss medborgare är baserad på dessa 29 procent som svarade.

En undersökning som gjordes i Lund och Kävlinge, finns att ta del av hos Post och Telestyrelsen hemsida, med följande rubrik: "Hur påverkas mottagarna av varannandagsutdelning? En kvantitativ undersökning av konsekvenser för mottagarna av brev vid test av ändrad utdelningsfrekvens”.

I undersökningen utfördes 1200 telefonintervjuer med ett slumpmässigt urval privatpersoner och egenföretagare i området i åldrarna 18 år och uppåt.

Svarsfrekvensen blev 35 procent.

Så när Emma Riblom anger att nöjdhetsgraden av varannandagsutdelning är 83 procent, så är det utifrån dessa 35 procenten som svarade!

Att svarsfrekvensen inte anges i kommunikationen till oss medborgare, är utifrån mitt personliga sätt att se, ett sätt att för Postnord att inte visa hela sanningen.

Elisabet Hammarqvist-Arlefalk

Annons
Annons
Annons
Annons