Sälj Kristianstad genom att profilera Vattenriket
Fick en inbjudan från turistchef Tommy Gustavsson till ett möte på Yllan den 12 maj med redovisning av Besöksnäringsgruppens arbete. Kommunens strategi, vårt "recept"för hur vi skall sätta Kristianstad på den turistiska kartan, inleder en gedigen tiosidig skrift om gruppens arbete och mål.
Tommy Gustavsson inleder med "vi skall inte tala om profilen", vi har den. Jag antar att han menade loggan Spirit of Food och jag förstår honom, det är inget att tala om. Nu har man smutsat ner hela stan med dessa fula intetsägande trasor/flaggor.
Förra veckan uppträdde barn från Kristianstad i tv-programmet Vi i femman iförda tröjor med loggan, de såg ut som fågelskrämmor. Den självklara profilen för Kristianstad är Vattenriket.
I den två timmar långa föredragningen och i presentationsskriften nämns inte Vattenriket med ett enda ord.
I en analys för besöksnäringen i Kristianstad nämns styrkor och svagheter.
Styrkor: Bra golfbanor, lång säsong, åtta månader?
Stranden/Ålakusten. I annat sammanhang nämndes beachhandbollen som kommer hit för sanden/stranden som tillhör Vattenriket och inte för Spirit of Food och god mat.
Hamnpromenaden i Åhus. Hur många externa besökare under senaste året? Under denna tid har Vattenriket haft flera tusen besökare. Exempelvis den 5-8 maj kom 34 personer från Norrköping, 8 maj en buss från Falkenberg, 12-16 maj kom 55 personer från Borgå, Finland. Borgå naturvetarklubb har tidigare bland annat besökt Grönland, Island, Sibirien och andra exotiska platser och i år blev det Kristianstads Vattenrike. Den 18 maj kom 65 personer från Blekinge och Kalmar till Vattenriket och Håslövsängar.
Bland svagheter nämns: Otydlig profil externt. Vem beror det på? Utnyttja Patrik Olofssons film Vingar över Vattenriket sedan filmen visades i tv har Nordöstra Skånes Fågelklubb sålt sin lilla skrift Fågellokaler i Kristianstadstrakten i 175 exemplar över stora delar av landet från Luleå i norr till Ystad i söder. Hur många exemplar av skriften har Turistbyrån sålt? Det borde vara dit man först vänder sig med förfrågan om information om Kristianstads Vattenrike.
Bland viktiga trender nämns mer spridd säsong och resmål längre bort. Örnspaning i oktober - mars kan locka turister från södra Sverige, Danmark och Tyskland. Vid Trandansen vid Hornborgasjön ordnas örnspaning fyra gånger under januari och februari med 2 000 till 3 000 deltagare.
Några exempel framfördes: Blåherremölla med gammaldags miljö och kakor som mormor och farmor bakade. En av delägarna Bodil Fredriksson sa att man i år glömt att ta med loggan Spirit of Food i sin informationsbroschyr. Glöm det även nästa år. Ta med det gamla, vattnet och vattenkraften. Ett annat exempel visade på paddling i Helgeå upp i Araslövssjön och middag i Lillöborgen. Mycket bra förslag men det är vattenriket och borgen som lockar, inte Spirit of Food.
Kristianstads Vattenrike som blivande biosfärområde är unikt och redan välkänt i norra Europa, med rätt marknadsföring blir det känt i hela Europa. Hur många hundra tusen kronor har Spirit of Food kostat hittills?
Ulf Jungbeck
Kristianstad