Annons

Sjukvården är bra när den är som bäst

Ett stort tack – och en stor ursäkt.
Vård • Publicerad 12 november 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten var opererad, hemma och smärtfri 25 timmar efter att han kontaktat sin vårdcentral.
Insändarskribenten var opererad, hemma och smärtfri 25 timmar efter att han kontaktat sin vårdcentral.Foto: Lasse Ottosson

Följande har hänt mig.

Jag har haft ett ljumskbråck sedan 20 år tillbaka. Knutan var stor som en hasselnöt och har aldrig varit till besvär.

Annons

Bråcket syns inte, gör inte ont och jag kunde känna knutan först när jag till exempel tvålade in mig i duschen.

Sedan några veckor tillbaka har bråcket vuxit och börjat ge smärta och hindrat mig att sitta, stå eller ligga.

Jag kontaktade kl 09:00 min vårdcentral Capio City Filial Åhus för att boka tid för undersökning.

Kl 10:30, Vårdcentralens läkare Haglund undersökte och tog beslutet att det måste åtgärdas omgående.

Kl 11:00 Akutremiss från VC till akuten CSK.

Kl 12:00 Inskriven på akuten CSK.

Full fart på akuten. Många prover och undersökningar.

”Nyopererad och smärtfri kunde jag ta en långsam promenad i höstsolen 25 timmar efter telefonsamtal om bokning och undersökning på vårdcentral.”

Kl 24:00 Operation påbörjas.

Kl 12:00 dag 2. Hemma igen i bostaden.

Nyopererad och smärtfri kunde jag ta en långsam promenad i höstsolen 25 timmar efter telefonsamtal om bokning och undersökning på vårdcentral.

Annons

Tack alla ni som gjorde detta möjligt.

Speciellt tack till Capio City Filial Åhus, Akuten CSK, och Kirurgen CSK (avd 81).

Och en stor ursäkt till alla er som fick senarelägga era operationer när jag tog era platser i kön

Eskil Nilsson, Åhus

Annons
Annons
Annons
Annons