Svårt att både skapa stor vinst och nöjda hyresgäster
Enligt en tidigare rubrik har omnämnda bolag ambitionen att bli störst i Norden. Ifall så är fallet kan det vara där det grundläggande felet ligger. Det vill säga kvantitet går före kvalitet.
Självklart hade hyresgäster hellre läst en rubrik, som upplyste om att man har ambitionen att bli Nordens bästa hyresvärd.
För min del har jag för närvarande bara goda ord att säga om K-Fastigheters personal hos växel/reception i Hässleholm samt om fastighetsskötaren. De är trevliga och duktiga. Servicen hos fastigheten på Maltgatan i Hässleholm där jag bor fungerar hitintills bra. Men det förringar i stort inte den relativt omfattande kritik, som riktas från olika geografiska håll mot K-Fastigheter.
Viss kritik är enligt min uppfattning av allvarlig art. Sanningshalten kan jag inte avgöra. Dock är kritiken bred och av så olika art att dess trovärdighet inte utan vidare kan ifrågasättas. Men vad är då orsaken till att eventuella brister föreligger? Enligt min uppfattning kan det bero på bolagets ledning. Det är ju där det yttersta ansvaret finns. Hur är det med förmågan till konsekvensanalyser, med noggrannheten och kontrollen över verksamheten? Något som jag saknar är en kundnära relation mellan K-Fastigheter och oss hyresgäster.
”Ofta går börsbolagens inriktning ut på att ge så stora vinster som möjligt till aktieägarna. Det vill säga öka intäkterna samt minska kostnaderna.”
Självklart bedriver inte ett börsbolag av typen hyresfastigheter någon ideell verksamhet. Ofta går börsbolagens inriktning ut på att ge så stora vinster som möjligt till aktieägarna. Det vill säga öka intäkterna samt minska kostnaderna. Eftersom det är hyresgästerna, som genom hyror ger intäkter bör ledningen bidra med en god social kompetens gentemot omnämnda grupp betalande. Många hyresgäster har arbetat och slitit under flera år. De betalar hyror år efter år utan att få ett öre med sig när de flyttar ut. För en hyresgäst finns inga ”klipp” att göra.
Jag inser att det kan vara svårt och ansvarsfullt att bedriva verksamhet i form av hyresfastigheter och att det har sina fördelar att vara hyresgäst. Men slutligen är det hyresvärdens kvalité, som avgör hur pass bra hyresgästen trivs. Något för ledningen hos K-Fastigheter att tänka på.
Klas-Håkan Petersson, Hässleholm