unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Ta inte bort franskan som språkval i skolan

Särskilt flagrant blir det att en stad som kallar sig ”Lilla Paris” inte erbjuder möjligheten för elever att utbilda sig i franska.
Särskilt flagrant blir det att en stad som kallar sig ”Lilla Paris” inte erbjuder möjligheten för elever att utbilda sig i franska.
Foto: Åserud, Lise
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Vi har alla varit unga och kommit till ett av livets vägskäl då vi fick välja tyska, franska eller spanska som c-språk i skolan. Där alla som valt tyska kunde rabbla prepositionerna an, auf, hinter, unter, zwischen osv, samt hur man bad om ursäkt vid sen ankomst: ”Entschuldigung, ich bin zu spät”.

Spanskastudenter fick istället lära sig hur man tar sig fram som turist eller reseguide, medan elever som studerade franska inte sällan fick inspel av en rik kultur; det var inte en slump att hovet under Gustav den III talade franska eller att det för den delen är diplomatspråket i världen.

När Kristianstads kommun inte har råd att bekosta franskan i skolorna stänger vi dörren för de elever som skulle kunna få viktiga internationella arbeten, där just grundförutsättningen är att man kan franska.

Med det sagt ska inte tyskan underskattas i exempelvis EU, men tyskan är inte ett världsspråk, det är däremot spanskan, engelskan och franskan. Därför anser vi Sverigedemokrater att Kristianstad kommun måste tänka om och lägga de pengar som behövs för att elever som vill läsa franska ska ges möjligheten, särskilt när vi idag lägger 18 miljoner på modersmålsundervisning.

Modersmålsundervisning anser vi bidrar till att skapa parallella samhällen där vissa grupper inte lär sig svenska, men pratar exempelvis flytande arabiska; en kontraproduktiv utveckling om man vill integrera människor i Sverige.

Det är därför man landar i mycket märkliga förslag som att biblioteksanställda ska tvingas studera vardagsarabiska, vilket också medför en kostnad för kommunen, eftersom man konsekvent vägrar hantera ursprungsproblemet, det vill säg att barn och unga inte lär sig svenska.

När kostnaderna skenat för modersmålsundervisningen blir det på bekostnad av svenskan och nu även franskan. Därför måste vi vända på diskussionen genom att lägga mer vikt vid svenska språket men också se till att alla barn lär sig engelska samt ges möjligheten till ett tredje c-språk, där franskan också ska vara ett alternativ; det är nämligen den tradition vi har.

Särskilt flagrant blir det därför att en stad som kallar sig ”Lilla Paris” inte erbjuder möjligheten för elever att utbilda sig i franska till en kostnad för sex miljoner men plöjer ner 18 miljoner i exempelvis arabiska, dari (Afghanistan), pashto (Pakistan), persiska, turkiska, tigrinja (Eritrea/Etiopien) eller somaliska; alltså språk som inte stärker integrationen i vare sig Sverige eller Europa. Vi anser därför det rimligt att skära ner i modersmålsundervisningen och istället prioritera att elever som vill studera franska ges den möjligheten, och på så sätt inte stänga dörrar för de elever som har ambitionen att kanske prova att arbeta utomlands där franskan är ett måste.

Annelie Fälth Simonsson, Sverigedemokraterna Kristianstad, ledamot i barn- och utbildningsnämnden

Läs mer