Annons

Trafikmiljön reflekterar riskerna i höstens mörker

Det finns ett ensidigt fokus på att oskyddade gående och cyklister måste bära ansvaret för att undvika svåra skador eller förlust av livet självt. Ett stort problem är att trafikmiljön är utformad för bilarnas framkomlighet och alla andra är satta på undantag.
Trafikplanering • Publicerad 27 oktober 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vad hjälper reflexer och belysning när man som oskyddad trafikant är satt på undantag i trafikmiljön?”
”Vad hjälper reflexer och belysning när man som oskyddad trafikant är satt på undantag i trafikmiljön?”Foto: Ulrika Wangel

När årstidens mörker sänker sig över landskapet kommer, säkert som svamparna i backen, uppmaningarna om att gående och cyklande ska använda reflexer. Inläggen i sociala medier är många och vanligen föranledda av att en enskild bilförare blivit överraskad i en trafiksituation. Nu hänger även Kristianstadsbladet på med en okritisk helsida; bilförare överraskad av andra trafikanters närvaro, använd reflex!

Det är tråkigt med ensidigt fokus på att oskyddade trafikanter måste bära ansvaret för att undvika svåra skador eller förlust av livet själv. Trafiken är ett samspel där samtliga trafikanter endast har skyldigheter, inga rättigheter. Trafikmiljön framför allt i tätorterna är komplex och alla måste hjälpas åt för att navigera olycksfritt genom den.

Annons

Som cyklande råkar man nästan dagligen ut under den mörka årstiden för att bilförare inte uppmärksammar en trots godkänt utrustad cykel och reflekterande kläder. Det finns flera faktorer som detta beror på.

”Som cyklande råkar man nästan dagligen ut under den mörka årstiden för att bilförare inte uppmärksammar en trots godkänt utrustad cykel och reflekterande kläder.”

En stor är brister i trafikmiljön. Den är utformad för bilarnas framkomlighet vilket gör att andra trafikanter är satta på undantag. Resultatet är att bilförare inte förväntar sig andra trafikanter där, med konflikter och olyckor som utfall.

I Kristianstad består de dåligt utformade trafikmiljöerna av till exempel huvudcykelstråk som korsas av utfarter och gator flera gånger per hundra meter, där varje korsning är en konfliktpunkt man riskerar att bli påkörd på. En annan dålig utformning är att cirkulationsplatser, där bilförare ofta har blicken endast riktad åt vänster, har dubbelriktade cykelbanor som korsar.

Kristianstad bygger i detta nu fler dubbelfiliga cirkulationsplatser som oavsett utformning är en mardröm för oskyddade trafikanter att ta sig igenom. Vad hjälper reflexer och belysning när man som oskyddad trafikant är satt på undantag i trafikmiljön?

En annan faktor är bilförarna och fordonen självt. Var åttonde skåning har så dålig syn att körkortet inte hade godkänts, var tredje kör för fort i tätorter, var tredje ung förare har somnat bakom ratten och var tionde rattsurfar. 250.000 bilar blir årligen underkända för brister i halvljuset och 14.000 förare kör rattfulla varje dag. Det är mycket nedslående statistik där man som oskyddad trafikant kan bli utsatt trots att man tar sitt fulla ansvar i trafiken.

Med tanke på den dystra statistiken är det viktigt att trafikmiljön är utformad så att det lättaste är att göra rätt och bete sig säkert.

Separera bilar och oskyddade trafikanter, riskerna är för stora för de sistnämnda. Där konfliktpunkter måste finnas så är det avgörande att utforma dem så alla intuitivt gör rätt. Tydliga markeringar om väjningsplikt, belysta korsningar, tydligt korsande cykelbana, hastighetsdämpande åtgärder, sänkt bashastighet. Det ska inte finnas några skäl till “men jag trodde att..”.

Dags att göra allvar av de gällande kommunala styrdokumenten, helt enkelt.

Vi syns i trafiken.

Tomas Stanislawski, Cykelfrämjandet Kristianstad

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons