Två stopp i Åhus tog uppåt fyra timmar plus telefonkö

Färdtjänst Artikeln publicerades
En resa till apoteket och Kvantum tog flera timmar med färdtjänst.
Foto: Jessica Gow/TT
En resa till apoteket och Kvantum tog flera timmar med färdtjänst.

Jag blir förtvivlad när jag gång på gång får höra hur illa det fungerar med färdtjänsten i vår kommun. Min mor nästan 90 år nästan blind och dessutom hörselskadad utnyttjar naturligtvis denna tjänst vid behov. Så gjorde hon även för ett par dagar sen, skriver Ewa Elowsson, Kristianstad.

Hon beställde en resa till apoteket och skulle sen vidare till Kvantum för att handla. För detta krävdes tre samtal och över en timmes väntan innan hon kom till Kvantum ....

Väl där säger chauffören att jag väntar på dig här så du behöver inte beställa någon hemresa . Något förvånad men tacksam blev hon ju naturligtvis. När hon handlat färdigt tittade hon om chauffören fanns där inne (hon ska hämtas inne i affären ). Där syntes ingen så hon gick trots allt ut och tittade . Döm om hennes förvåning hon ser färdtjänstbilen som kör runt och sen försvinner …. Nu fick hon återvända in och på nytt ringa (40 personer i kö) för att få en bil hem.

Är detta verkligen humant att behandla äldre människor såhär? Ett besök på två olika ställen inom Åhus tog alltså mellan tre och en halv och fyra timmar! Jag ber er tänk om och gör rätt!

Eva Elowsson

Kristianstad

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.